5 September 2012

Website Al-jazeera Dihack

Website milik stesen TV berita Al Jazeera yang berpusat di Qatar sempat disekat pada hari Selasa oleh loyalis pemerintah Syria. Hal ini kerana mereka menganggap saluran tv tersebut menyokong pasukan penentang kerajaan rejim tangan besi Assad dan memaparkan berita yang tidak benar mengenai Syria.

Sebuah bendera Syria dan kenyataan mengecam Al Jazeera yang diposting di laman Aljazeera yang telah memberitahu pemberita mengenai pemberontakan terhadap Presiden Bashar al-Assad yang bermula pada bulan Mac tahun lalu. Namun pejabat Aljazeera enggan memberikan komentar mengenai masalah ini, demikian pemberita ahramonline, Selasa 4 September.

Serangan hacking, yang didakwa oleh kumpulan yang menyebut dirinya "al-Rashedon", adalah gelombang serangan cyber terbaru pada lembaga berita dan syarikat tenaga.

Bulan lalu, RasGas Qatar, pengeksport terbesar gas cecair semulajadi (LNG) kedua di dunia, termasuk virus di rangkaian komputer pejabatnya, hanya dua minggu selepas pengeluar minyak terbesar dunia, Saudi Aramco, milik Arab Saudi juga diserang hacker.

Platform blogging dari laman Berita Reuters juga dihack bulan lalu dan mendapat kiriman postingan palsu yang mengatakan Menteri Luar Negeri Arab Saudi Putera Saud al-Faisal telah meninggal oleh seorang wartawan Reuters.

Walaupun identiti mereka hacker tidak diketahui, ada konflik yang cukup intensif di dunia maya antara penyokong dan penentang Assad.

0 comments:

Post a Comment