2 September 2012

Wanita Tunisia gelisah undang-undang larang Poligami dimansuh

Ketua sebuah organisasi Islam di Tunisia menyeru pada minggu ini agar negaranya menghalalkan poligami sebagai sebahagian dari inisiatif pasca-revolusi untuk membatalkan semua undang-undang yang bertentangan dengan prinsip-prinsip Islam.

Adel Elmi, Ketua Persatuan Tunisia Moderat untuk Kesedaran dan Reformasi, yang sebelumnya dikenali sebagai Suruhanjaya untuk Promosi Kebajikan dan Pencegahan Jenayah, mengatakan dalam sebuah kenyataan pada hari Rabu lalu di radio bahawa undang-undang perkahwinan seharusnya diubah, demikian laporan alarabiya.net, pada Khamis 30 Ogos .

Amalan ini dibenarkan dalam Islam dan perlu disahkan jika dianggap dalam kepentingan terbaik dari masyarakat, demikian keterangan Elmi. Dia juga mencadangkan undang-undang perkahwinan Tunisia dirujuk ke mahkamah untuk diubah suai, dalam keadaan tertentu.

"Sebagai contoh, isteri pertama harus bersetuju sebelum suaminya dibenarkan untuk berkahwin lagi," katanya.

Tunisia mempunyai beberapa undang-undang wanita yang kuat di Timur Tengah. Undang-undang yang disahkan pada tahun 1956 oleh Presiden Tunisia Habib Bourguiba melarang poligami, mengangkat usia perkahwinan untuk anak perempuan pada usia 17 tahun, perempuan mempunyai hak untuk memperoleh perceraian di mahkamah, dan melarang kahwin paksa untuk anak perempuan kecil.

Tapi sejak al-Nahda, Parti berhaluan Islam berkuasa dalam pilihan raya Oktober tahun lalu, organisasi hak-hak perempuan Tunisia telah risau tentang kemungkinan kehilangan beberapa gagasan mereka.

Pemerintah yang baru telah berjanji untuk melindungi hak-hak wanita, namun perbincangan tentang penyingkiran larangan poligami telah mencetuskan kontroversi di negara ini.

Peguam dan aktivis hak asasi manusia Radia al-Nasrawi menuduh bahawa ahli terkemuka dari Parti Al Nahda, yang namanya ia menolak untuk mendedahkan, sudah berkahwin dengan dua wanita.

"Dia mempunyai isteri di Tunisia kemudian berkahwin lagi di pengasingan dan membawanya dengan dia ketika dia kembali," kata Nasrawi.

Nasrawi menambah bahawa isteri pertama mengemukakan tuntutan terhadap dirinya di mahkamah Nabeul di timur laut Tunisia, tetapi tidak ada langkah-langkah telah diambil terhadap dirinya setakat ini.

0 comments:

Post a Comment