19 September 2012

Pemuda Palestin sanggup mati demi mengembalikan harga diri Nabi Muhammad

Pertembungan antara warga Palestin dengan pasukan keselamatan Israel berlaku di Timur Jerusalem, Rabu 19/9 waktu tempatan. Pertengkaran berlaku apabila 200 warga Palestin menunjuk perasaan menentang pembuatan filem The Innocence of Muslims.

Ratusan warga Palestin yang menunjuk perasaan mendapatkan lontaran bom tangan, tembakan gas pemedih mata dan muncung peluru getah oleh pasukan keselamatan Israel.

Para penunjuk perasaan menilai jika pembuatan dan penayangan filem anti-Islam telah menghina Nabi Muhammad. Mereka mengaku rela mengorbankan diri untuk mengembalikan harga diri Nabi Muhammad yang telah dihina.

Sementara di Pakistan, tunjuk perasaan menentang filem The Innocence of Muslims juga berlaku. Ratusan warga penyokong Sunni Tehreek turun ke jalanan Kota Karachi, sambil membawa sepanduk dan melaungkan slogan anti-Amerika Syarikat.

Di dalam aksinya, para penunjuk perasaan menuntut agar semua pembuat filem anti-Islam dihukum berat. Mereka juga mendesak Kerajaan Pakistan untuk mengusir Duta Besar Amerika Syarikat dari negaranya.

Walaupun berlaku pemusnahan terhadap bendera Amerika Syarikat, aksi kali ini berjalan aman. Padahal sebelumnya. beratus-ratus penunjuk perasaan terlibat pertempuran dengan jentera polis tempatan.

0 comments:

Post a Comment