24 September 2012

Menteri Wolfgang Schauble bangkit bela umat Islam di Jerman

BERLIN - Menteri Kewangan Jerman Wolfgang Schauble telah membela golongan minoriti Islam negara tersebut, mengatakan bahawa Islam adalah sebahagian daripada masyarakat dan menyeru untuk menghentikan diskriminasi anti-Islam, pejabat berita harian The Local melaporkan.

"Kami mempunyai setiap kepentingan dalam mengatakan bahawa Islam adalah sebahagian daripada negara kami dan dalam mengundang Islam untuk menilai apa yang kami telah capai di Dunia Barat," Schauble mengatakan pada edisi terbaru majalan politik Cicero.

Ia mengatakan bahawa agama, keyakinan, demokrasi dan hak asasi manusia sejagat semuanya adalah sejajar.

Komentar-komentar Schauble mengikuti kegemparan yang disebabkan oleh Menteri Dalam Negeri baru, Hans-Peter Friedrich, yang mengatakan bahawa Islam tidak mempunyai sejarah di Jerman.

Jerman memliki antara 3.8 dan 4.3 juta Islam, menyusun sekitar 5 peratus daripada keseluruhan 82 juta penduduk, menurut kajian yang dijalankan kerajaan.

Oktober lalu, Presiden Jerman Christian Wulff mengatakan bahawa Islam adalah sebahagian dan golongan dari masyarakat Jerman berdamping dengan keyakinan tradisional agama Kristian dan Yahudi.

Bagaimanapun juga, Jerman telah menumbuhkan perselisihan pada kehadiran Islam baru-baru ini, dengan sebuah perdebatan yang panas tentang pendatang Islam ke dalam negara tersebut.

Kontrovresi tersebut telah terjadi disebabkan oleh banker pusat thilo Sarrazin, yang menuduh para pendatang merosakkan masyarakat yang menjadi kurang perisikan kerana para pendatang Islam tersebut.

Canselor Jerman Angela Merkel mengatakan bahawa multikulturisme telah gagal di Jerman.

Sebuah undian baru-baru ini oleh Universiti Munster mendapati bahawa Jerman memandang Islam lebih dengan cara negatif dari pada para negara jiran Eropah yang lain.

Pejabat berita harian Der Spiegel telah memberi amaran Ogos lalu bahawa negara tersebut menjadi tidak bertolak ansur terhadap golongan minoriti umat Islam.

Schauble meminta para pendatang untuk bersepadu ke dalam masyarakat Jerman.

Seruannya tersebut datang dalam menanggapi sebuah seruan oleh Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan bulan lalu bagi para pendatang Turki di Jerman untuk mempelajari kebudayaan Turki sebelum Jerman.

Erdogan juga telah mengkritik polisi-polisi Jerman meminta para orang asing untuk mengabaikan kebudayaan dan bahasa asal mereka, menyebabkan perselisihan di negara Eropah.

Bagaimanapun juga, Schauble mengatakan bahawa ia tidak merasa takut bahawa Turki akan menutup anak-anak mereka dari masyarakat Jerman.

"Ketika anda melihat apa yang para wanita muda dari keluarga yang berorientasikan tradisi terutama mereka yang capai di samping tentangan dari keluarganya, dan kekuatan apa yang ada di dalam generasi muda tersebut, anda boleh kagum - dan merasa senang," ia menyatakan.

Sampai 2010, ada sebuah anggaran 3.5 juta orang berasal dari Turki yang tinggal di Jerman.

0 comments:

Post a Comment