18 September 2012

Fatwa Salafi Mesir: Bunuh Semua yang terlibat dalam "Innocence of Muslims"

"Saya memberi fatwa dan memanggil kaum muda Muslim di Amerika dan Eropah untuk melaksanakan tugas ini, iaitu membunuh pengarah, penerbit, dan pelakon, dan siapa pun yang menyokong dan ikut mempromosikan filem itu (Innocence of Muslims)."

Seorang ulama Salafi Mesir bernama Ahmad Fouad Ashoush memberi fatwa hukum mati bagi semua orang yang terlibat dalam proses pengeluaran filem anti-Islam, "Innocence of Muslims", yang telah mencetuskan kemarahan di dunia Islam.

Ahmad Fouad Ashoush memberikan fatwanya melalui forum kaum jihad di internet selama akhir minggu lepas.

Kenyataan yang dipetik SITE Intelligence Group, pada hari Isnin 17/9 waktu tempatan, menyebut ulama tersebut menulis, "Para bedebah yang membuat filem ini adalah orang-orang tak beragama."

Ashoush menuliskannya dalam bahasa Arab, dan SITE menterjemahkannya ke dalam bahasa iggeris.

SITE Intelligence Group (siteintelgroup.com) adalah laman internet yang menyebut diri perkhidmatan maklumat tentang ancaman Jihad; dan berasaskan di Bethesda, Amerika Syarikat.

"Saya memberi fatwa dan memanggil kaum muda Muslim di Amerika dan Eropah untuk melaksanakan tugas ini, iaitu membunuh pengarah, penerbit, dan pelakon, dan siapa pun yang menyokong dan ikut mempromosikan filem itu," bunyi fatwa itu.

"Maka bersegeralah, wahai kaum muda Muslim di Eropah dan Amerika, berilah pelajaran pada orang-orang hina itu satu pelajaran yang bahkan babi dan monyet di Amerika dan Eropah akan mengerti. Semoga Allah membimbing dan memberkatimu dengan kejayaan," kata Ashoush.

Dalam menyikapi kekerasan polis di banyak tempat dalam menghalang para penunjuk perasaan yang mengkritik filem itu, sang ulama disebut menyatakan sebagai kumpulan munafik yang sibuk memadamkan demonstrasi saja.

Ulama itu juga menyalahkan Washington atas kekacauan yang disebabkan filem itu.

"Innocence of Muslims", dipercayai dihasilkan oleh kumpulan kecil orang Amerika Kristian yang ekstrim, mencetuskan protes besar-besaran di luar Kedutaan Besar AS dan pelbagai simbol AS di hampir 20 negara.

Beberapa pemain filem yang terlibat dalam filem amatur itu, terjalin dengan sebuah organisasi non-profit bernama Media for Christ. Produser filem itu ternyata adalah seorang terpedaya dengan kes penipuan.

0 comments:

Post a Comment