19 September 2012

Di saat Nabi Kita Dihina dengan Filem, Karikatur baru pula terbit di Perancis

Mingguan Perancis, Charlie Hebdo, telah mengumumkan akan menerbitkan karikatur Nabi Muhammad SAW dalam edisi seterusnya yang akan "mengejutkan orang-orang yang akan mahu terkejut," kata editor dari mingguan pada hari Jumaat, sebagaimana dilaporkan alarabiya.net.

Editor, yang awalnya adalah seorang kartunis yang menggunakan nama Charb, menegaskan bahawa edisi terbaru mengandungi kartun yang memaparkan beberapa gambar Nabi. Gambar-gambar itu akan muncul pada halaman kandungan dan terbit pada hari Rabu semalam.

Keputusan majalah untuk menerbitkan kartun bersamaan dengan aksi penentangan dunia Islam terhadap filem buatan AS kasar yang memburuk-burukkan Nabi Muhammad dan menggambarkan Islam sebagai orang yang menyukai kekerasan.

Rencana ini mendapat penentangan dari pemimpin agama dan politik. Mereka menyebut bahawa media itu bertindak penuh tanggung jawab dan mengelakkan situasi yang panas.

Perdana Menteri Jean-Marc Ayrault mengeluarkan kenyataan yang mendedahkan percanggahan nya kerana akibat yang boleh ditimbulkan. Ayrault menyeru rasa tanggung jawab dari pihak penerbit.

"Perdana menteri menegaskan ketidaksetujuan dalam menghadapi setiap ekses dan seruan untuk semua orang agar bertanggung jawab," kata satu kenyataan dari pejabatnya. Perancis, dengan sekurang-kurangnya empat juta Islam, mempunyai komuniti Islam terbesar di Eropah Barat.

Dalil Boubakeur, ulama kanan di Masjid terbesar Paris, meminta umat Islam Perancis untuk tetap tenang.

"Hal ini mengejutkan, menyedihkan, dan membimbangkan bahawa saya telah belajar jika penerbitan ini berisiko meningkatkan kemarahan saat ini di seluruh dunia Islam," katanya. "Saya akan menarik bagi mereka untuk tidak menuangkan minyak ke dalam api."

Dewan Islam Perancis pada Selasa lalu berkata pihaknya kecewa dengan keputusan mingguan untuk menerbitkan "kartun menghina" yang memaparkan Nabi.

Dewan Islam, badan perwakilan utama bagi empat juta komuniti Islam Perancis yang kuat, mengatakan dalam sebuah pernyataan bahawa pihaknya "mengecam keras tindakan baru Islamophobia."

Ia menambah: "Kami melancarkan seruan mendesak pada umat Islam Perancis untuk tidak bertindak balas terhadap provokasi ini."

0 comments:

Post a Comment