24 September 2012

Allah hantar Lebah untuk Selamatkan semenanjung Gaza Dari Israel

GAZA - Di sebuah klinik di Semenanjung Gaza, Ratib Samur mengubati pesakitnya satu persatu hanya dengan bersenjatakan satu kotak kecil penuh dengan lebah yang terus berdengung.

Ia menggunakan lebah-lebah itu untuk menyengat orang-orang yang datang meminta bantuan padanya dan di tengah kawasan yang tenggelam dalam sekatan Israel, kliniknya tak pernah sunyi dari aktiviti.

Sejak Israel mengambil alih dan menghancurkan wilayah tersebut, rakyat terus mencari usaha alternatif untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Itu bermakna semakin banyak permintaan untuk rawatan sengat lebah Samur.
"Sengatan lebah ini benar-benar mujarab," kata Mohammed al Dayya, yang mengalami kelumpuhan dari pinggang hingga ke bawah kerana penyakit muscular atrophy.

Lelaki berusia 25 tahun itu dulu menjalani rawatan di Mesir, namun perlu beralih ke sengatan lebah kerana adanya penutupan laluan. Terhad di dalam Gaza, ia menggerakkan kerusi roda ke klinik Samur setiap minggu untuk memperoleh kejutan, yang menurutnya berjaya membuat keadaannya menjadi stabil.

"Saya tidak lagi merasa sakit yang dulu membuat saya tidak dapat tidur," ujarnya dalam sesi perubatan yang terbaru. "Rawatan ini membuat keadaan saya menjadi stabil dan kini saya akan dapat bergerak lagi."

Penggunaan racun lebah dalam bidang perubatan masih belum terbukti secara ilmiah, walaupun orang-orang yang meyakini mengatakan bahawa sengatan itu dapat membantu mengurangkan rasa sakit dari multiple sclerosis, rheumatoid arthritis, dan penyakit lain.

Walaupun demikian, sengatan lebah juga mengandungi risiko reaksi alahan, dan tentu saja proses disengat lebah bukan sesuatu yang boleh dinikmati. Di klinik Samur, seringkali seseorang perlu disengat empat hingga enam kali dalam satu waktu.

Samur mengakui bahawa pengubatannya ini bukan pengganti rawatan perubatan moden.

"Saya tidak dapat membuat orang itu berjalan lagi, namun rawatan saya pada dasarnya fokus pada pengurangan rasa sakit dan pencegahan keadaan yang lebih buruk," kata Samur, yang mempelajari teknik pertanian di Mesir.

Ketika lelaki berusia 53 tahun ini membuka klinik tersebut di tahun 2003 setelah mencuba rawatan racun lebah pada keluarga dan rakan-rakannya, ia disambut dengan hebat.

"Kaedah ini menjadi lebih diterima ketika saya memperoleh hasil yang menakjubkan daripada rawatan terhadap beberapa pesakit, dan jumlahnya walaupun semakin meningkat," katanya.

Israel sangat susah untuk membenarkan rakyat meninggalkan Gaza, walaupun untuk keadaan kecemasan.
Kekurangan pilihan rawatan perubatan dan krisis ekonomi yang mencengkam wilayah itu telah mendorong ratusan rakyat datang ke klinik Samur, di mana ia menyengat mereka dengan berdozen-dozen lebah yang dipeliharanya di laman belakang.

Tiga kali sengatan lebah harganya hanya USD 2.50.

Banyak dari pesakitnya yang mengalami kecederaan akibat serangan Israel di Gaza akhir tahun lalu.
Ismail Matar telah menerima sengatan lebah untuk merawat pesakit yang derita ketika seorang rakan terbunuh di depan matanya oleh sebuah serangan udara Israel.

"Kawan saya terjatuh tepat di depan mata saya kerana letupan bom tangan dari sebuah peluru berpandu Israel," kata pemuda berusia 23 tahun.

"Saya mengalami trauma secara psikologi. Saya tidak cukup kuat untuk menggerakkan kaki, saya walaupun tidak dapat melihat, dan tidak ada satu ubat pun yang berjaya mujarab. 

Namun sekarang, setelah tujuh bulan menjalani rawatan sengatan lebah, saya merasa jauh lebih baik. Sekarang saya sudah boleh berjalan. "

Ubat semulajadi yang mengandungi agen melittin anti-inflammatory dalam jumlah yang besar ini telah digunakan di negara-negara lain untuk merawat multiple sclerosis dan arthritis, namun hanya ada sedikit bukti eksperimental dari keberkesanannya.

"Rawatan sengatan lebah ini adalah ubat pelengkap," kata Samur. "Ia juga mampu mengubati orang yang berpenyakit jantung, kencing manis, dan kanser.

Salah seorang pesakit, ibu kepada seorang kanak-kanak berusia enam tahun yang menderita rheumatoid arthritis, pulih setelah menjalani rawatan itu.

"Saya telah menderita penyakit ini selama lima tahun dan tidak ada ubat yang mujarab kerana tidak ada ubat untuk penyakit ini di Gaza," ujarnya.

"Dulu saya tidak boleh memanjat tangga samasekali, selepas lima bulan rawatan, saya dapat memanjat enam kali dalam sehari."

0 comments:

Post a Comment