17 September 2012

6 Jet AS Hancur Dalam Serangan Pangkalan "Harry" Di Afghanistan

NATO mengatakan pada hari Ahad 16/9 lalu bahawa enam jetnya telah dimusnahkan pada hari Jumaat 14/9 setelah penyerang bersenjatakan bom tangan roket dan raifal tempur menyerang pangkalan udara British di Afghanistan, mengakibatkan dua marin AS terbunuh.

Sementara itu, sekurang-kurangnya empat tentera pimpinan Amerika dibunuh oleh pasukan polis Afghanistan di Afghanistan selatan, ketika serangan terhadap kemarahan pasukan asing di negara yang dilanda perang.


Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) mengatakan serangan 'insider'-orang dalam terbaru pada tentera asing dilakukan pada hari Ahad 16/9 lalu.

Gabungan tentera Barat tidak memberikan maklumat lebih lanjut.

Pada hari Sabtu 15/9 lepas, seorang tentera Afghanistan membunuh dua tentera pimpinan Amerika di wilayah Helmand selatan.

Di tempat lain, sekurang-kurangnya 16 orang telah dibunuh dalam serangan udara pimpinan AS di wilayah Kunar timur dan Laghman.

Banyak orang awam telah kehilangan nyawa mereka dalam operasi pimpinan AS di pelbagai bahagian Afghanistan selama beberapa bulan terakhir, di mana rakyat Afghanistan menjadi semakin marah pada jumlah yang tampaknya tidak berakhir dari serangan mematikan AS.

Sementara itu, statistik oleh laman bebas icasualties.org menunjukkan bahawa sekurang-kurangnya 332 tentera asing, sebahagian besar daripada mereka orang Amerika, telah terbunuh di Afghanistan setakat ini pada tahun 2012.

Serangan terbaru di Afghanistan datang ketika sentimen anti-AS semangkin terus meningkat di seluruh negeri kerana filem buatan AS yang menghina Nabi Muhammad saw.

Bantahan marah telah meletus di Afghanistan terhadap filem itu dan ahli parlimen Afghanistan telah meminta kerajaan untuk membatalkan perjanjian keselamatan dengan Washington.

0 comments:

Post a Comment