3 August 2012

OIC: Umat Islam Harus Bantu Rohingya

Disaat penindasan terhadap Islam yang disokong pemerintah Myanmar terus berlanjutan, badan Muslim dunia menyeru mengerahkan usaha untuk memberikan bantuan politik, kemanusiaan dan kewangan bagi Islam Rohingya.

"Ini adalah krisis kemanusiaan terbesar, namun sayangnya masyarakat antarabangsa dan sebahagian besar Muslim tidak menyedarinya," kata Ekmeleddin Ihsanoglu, Setiausaha Agung Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), dalam sidang media.

"Dalam bulan suci ini saya mengajak semua umat Islam, untuk memberikan bantuan dalam masalah ini."

"Ada perpindahan penduduk di mana puluhan ribu orang kehilangan rumah mereka. Ada keperluan besar untuk menampung mereka, memberi makan kepada mereka, membantu mereka secara perubatan," kata Ihsanoglu.

"Ada keperluan untuk mendapatkan bantuan politik dan kemanusiaan. Ada juga keperluan untuk mendapatkan bantuan kewangan."

"Kami meminta negara anggota, yang mempunyai kedutaan di Myanmar (Burma), untuk memanggil kerajaan dan meminta mereka untuk memperbaiki perlakuan mereka terhadap orang-orang itu (Rohingya)."

OKI telah mengadakan pertemuan diplomatik di Kuala Lumpur pada 3 Ogos semalam untuk menentukan cara yang mungkin bagi memberikan bantuan kepada Islam Rohingya di Myanmar dan pelarian Rohingya yang melarikan diri ke negara jiran,kata Ihsanoglu.

0 comments:

Post a Comment