3 August 2012

Muhammad Fahmi dipenjara setahun kerana menghina sahabat Nabi Muhammad SAW

Mahkamah Mesir telah menjatuhkan hukuman setahun penjara kepada Muhammad Fahmi pada hari Selasa 31/7 lalu kerana terbukti melakukan penghinaan terhadap sahabat Nabi Muhammad SAW dan "menyebarkan fahaman Syiah Rafidhah", menurut laporan akhbar tempatan.

Awalnya, Fahmi sebenarnya sudah dikenakan tiga tahun penjara dan denda kira-kira $16,458, tetapi mahkamah rayuan mengurangkan hukumannya menjadi satu tahun.

Pengacara Fahmi, Youssef Qandil, menolak keputusan itu. Ia menyebut keputusan itu dibuat-buat. Ia juga mengatakan akan mengajukan aduan ke PBB.

Surat khabar itu mengatakan, Fahmi memeluk Syiah Rafidhah pada tahun lalu. Tindakannya itu mencetuskan kemarahan orang-orang di desanya di Kafr al-zayat, sebelah barat Mesir di al-Garbiyah Governorate.

Perpindahan Fahmi menjadi Syiah Rafidhah, mencetuskan reaksi dari sebuah kumpulan dari Ikhwanul Muslimin yang berusaha meyakinkan dia untuk mengingkari keputusannya. Kumpulan Ikhwanul Muslimin itu mendakwah Fahmi dan mengajaknya untuk bertaubat.

Ikhwanul Muslimin itu bahkan mengatur pertemuan dengan Profesor Al-Azhar demi mengajak Fahmi agar kembali kepada ajaran Islam, tetapi usaha mereka sia-sia. Pertemuan yang biasanya berakhir dengan perkelahian, mendorong kumpulan untuk memperingatkan kaum muda di desa untuk tidak dipengaruhi oleh keyakinan Fahmi itu.

Mesir merupakan negara yang paling padat penduduknya di dunia Arab, dengan lebih daripada 80 juta orang. Pemeluk Syiah Mesir sekitar antara 800,000 hingga dua juta orang.

Pemimpin Syiah negara itu mendakwa mereka telah dianiaya semasa pemerintahan Presiden Hosni Mubarak. Pada Disember, pasukan keselamatan menutup Masjid Hussein Kaherah, untuk mencegah orang-orang yang marah sebagai reaksi atas peringatan Asyura yang dilaksanakan oleh sekumpulan Syiah.

0 comments:

Post a Comment