2 August 2012

Kini Umat Islam di China Pula ditindas dan dilarang berpuasa di bulan Ramadhan

Dalam penindasan terbaru terhadap Islam di China dalam bulan suci Ramadhan, para pegawai Islam dan pelajar di wilayah barat laut Xinjiang telah dilarang berpuasa selama bulan Ramadhan ini.

"Jawatankuasa daerah telah mengeluarkan Kenyataan menyeluruh untuk menjaga kestabilan sosial selama tempoh Ramadhan," demikian pernyataan dari bandar Zonglang di daerah Kashgar, Xinjiang, sebagaimana dipetik oleh Agence France-Presse (AFP) pada Rabu, 1 Ogos dan disiar ulang oleh onislam.net.

"Hal ini (puasa) dilarang bagi kader Parti Komunis, pejabat awam (termasuk mereka yang sudah bersara) dan pelajar untuk mengambil bahagian dalam kegiatan keagamaan Ramadhan."

Kenyataan itu, diposting di laman web kerajaan Xinjiang, mendesak para pemimpin parti untuk membawa "hadiah" berupa makanan untuk para pemimpin desa tempatan untuk memastikan bahawa mereka makan selama bulan Ramadhan. 

Perintah serupa pada sekatan umat Islam untuk mengambil bahagian dalam kegiatan Ramadhan juga diposting di website lain milik kerajaan tempatan. Sebuah kenyataan yang terkandung dalam bahan laman biro pendidikan daerah Wensu meminta sekolah untuk memastikan bahawa pelajar tidak masuk masjid selama bulan Ramadhan. 

Ramadan, bulan yang paling suci dalam kalendar Islam, bermula di Xinjiang pada 20 Julai. Arahan untuk mengekang kegiatan keagamaan yang dihantar di seluruh wilayah pada masa yang berbeza, beberapa sebelum awal Ramadhan dan beberapa setelah awal Ramadhan.

Penindasan baru ini dibimbangi akan mendorong rusuhan baru di wilayah yang penduduknya majoriti Muslim itu.

"Dengan melarang puasa pada bulan Ramadhan, China sedang menggunakan kaedah pentadbiran untuk memaksa orang Uighur untuk makan dalam usaha untuk membatalkan puasa," kata Dilshat REXIT, jurucakap Kongres Uighur Dunia, dalam satu kenyataan.

Dia memberi amaran bahawa sekatan akan memaksa "orang-orang Uighur untuk menolak (kekuasaan China) lebih jauh."

Pada bulan Julai tahun 2009 lalu terjadi rusuhan di Xinjiang, daerah dengan majoriti suku Uighur yang beragama Islam. Hal ini mengakibatkan sentimen SARA dan tindakan diskriminasi pemerintahan China di kawasan yang juga sering disebut Turki Timur tersebut.

Lebih dari 190 orang Islam Uighur meninggal dalam tindak kekerasan ini. China kemudian melaksanakan 22 Islam Uighur yang dijadikan kambing hitam atas rusuhan yang terjadi.

Wilayah Xinjiang dengan penduduknya yang majoriti Islam dengan 8 juta penduduk terus menjadi korban tindakan diskriminasi daripada kerajaan China. Islam Xinjiang merasa tertekan di tanah kelahirannya sendiri dengan datangnya etnik Han, etnik majoriti di China yang mengancam jati diri dan budaya mereka.

Beijing menganggap bahawa daerah Xinjiang ini mempunyai aset yang sangat bernilai kerana letak strategiknya di Asia Tengah dan kekayaan minyaknya.

0 comments:

Post a Comment