4 August 2012

Kabinet Mursi sudah Dilantik

Presiden Mesir Muhammad Mursi melantik kabinet baru pada hari Khamis lalu dengan mempertahankan ketua dewan tentera Marsekal Hussein Tantawi sebagai menteri pertahanan dan juga memberikan sejumlah kerusi kepada aktivis Islam yang lain.

Kabinet baru yang dipimpin Perdana Menteri Hisyam Qandil, dilantik pada Khamis. Upacara berlangsung lebih dari sebulan setelah Mursi terpilih sebagai presiden Mesir dalam pilihan raya pertama sejak jatuhnya bekas diktator, Husni Mubarak dalam sebuah revolusi tahun lalu.

Qandil, yang merupakan menteri pengairan di kabinet sebelumnya, berjanji bahawa kerajaan baru akan mempunyai langkah yang berbeza. Mengatakan bahawa ia telah memilih menteri mengikut jasa-jasa mereka bukan kerana pandangan politik dan agama mereka.

"Prinsip utama, kriteria utama, adalah penting," katanya, "Kita harus berhenti menggunakan istilah-istilah seperti mereka dan kami, seorang Koptik, Kristian, atau seorang Muslim. Yang saya lihat adalah orang Mesir dan warga negara."

"Kami adalah kerajaan rakyat, kami tidak menyebelahi mana-mana pihak pun," kata perdana menteri dalam kenyataan akhbar menjelang upacara angkat sumpah.

Kabinet baru tetap mempunyai tujuh menteri dari kabinet lama yang dilantik oleh Dewan Tentera, yang mengambil alih selepas penggulingan Mubarak. Mereka termasuk Menteri Kewangan Mumtaz al-Said dan Menteri Luar Negeri Mohammed Kamel Amr. bekas Perdana Menteri Kamal al-Ganzouri akan menjadi penasihat presiden.

Mursi dalam kempennya berjanji untuk menghidupkan kembali ekonomi Mesir dan memulihkan kembali keselamatan yang semakin memburuk, serta membentuk pemerintahan berkebajikan. Tapi dia masih perlu bersaing dengan tentera, yang secara sejarah merupakan lawan dari kumpulan Islam di Mesir. Tentera Mesir juga merupakan pihak yang mengawal dan mempunyai kuasa undang-undang selepas mahkamah memerintahkan parlimen yang dikuasai Islam dibubarkan pada bulan Jun.

0 comments:

Post a Comment