4 August 2012

Anti Islam di Amerika kian menjadi-jadi

Penentangan terhadap pembangunan masjid dan penerapan Syariah Islam di mahkamah menjadi alat terkini bagi calon dari Parti Republik untuk memenangi pilihan raya parlimen di negara bahagian Tennessee.

"Saya akan bekerja untuk menghentikan Islamisasi masyarakat kita, dan melakukan segala kemungkinan untuk mengelakkan Syariah dalam undang-undang dan perlembagaan kita," kata calon Parti Republik Lou Ann Zelenik.

Zelenik saat ini bertarung dengan ahli-ahli lama parlimen Diana Black untuk memenangi pemilihan wakil dari negeri Tennessee, untuk menentukan wakil parti pada pilihan raya bulan November. Isi dari hujah mereka adalah pembangunan sebuah masjid, yang menjadi kontroversi di Murfreesboro, kira-kira 30 batu selatan Nashville. Zelenik mengatakan dia sangat menentang pembangunan masjid di Murfreesboro.

Sejak rancangan untuk membina Masjid baru di Murfreesboro sebagai pengganti kemudahan lama yang telah berusia 30 tahun, telah diluluskan oleh pihak berkuasa tempatan pada tahun 2010. Namun hal ini mendapat penentangan dari sejumlah pihak. Para penentang berpendapat bahawa Islam bukanlah agama yang dilindungi oleh Perlembagaan AS, dan bahawa masjid akan mempromosikan syariah.

Seorang hakim mengeluarkan keputusan pada bulan lalu bahawa masjid boleh digunakan oleh umat Islam pada bulan puasa Ramadhan jika lulus pemeriksaan. Namun hasil pemeriksaan menunjukkan bahawa beberapa pekerjaan tambahan perlu dilakukan sebelum boleh digunakan.

Pemimpin Islam di Amerika mengkritik calon Parti Republik kerana menggunakan isu Islam untuk memenangi suara.

"Orang-orang seperti Zelenik hidup dalam kawasan mereka sendiri yang anti-Islam", ujar Ibrahim Hooper, jurucakap Council on American-Islamic Relations (CAIR).

"Semua dapat anda lakukan bergantung peranan dan toleransi dari ahli seluruh masyarakat yang tidak menganggap ini ekstremisme, pandangan pelik dan pandangan umum dari rakyat Amerika dan rakyat Tennessee."

Kritikan terhadap Syariah Islam telah menjadi tema utama dari politik Parti Republik dalam kempen mereka untuk memenangi suara.Bekas Ketua DPR Newt Gingrich telah menggambarkan Syariah sebagai ancaman mematikan bagi Amerika Syarikat. Bekas calon presiden Parti Republik, Rick Santorum juga mengatakan Syariah Islam sebagai ancaman kewujudan Amerika. Herman Cain bekas calon yang lain juga mengatakan bahawa ia tidak akan menunjuk seorang Muslim di pemerintahannya.

0 comments:

Post a Comment