31 July 2012

[Video] Penyampai berita Kanada tampil berNiqab untuk mengejek saluran TV Mesir

Seorang penyiar di sebuah stesen televisyen di Kanada tampil dengan pakaian penutup muka penuh (niqab) ketika menyediakan acaranya di TV Berita Sun Kanada. Penampilan si penyampai menampakkan usaha untuk mengejek sebuah saluran TV Mesir yang baru saja dilancarkan, Maria TV, yang hanya menampilkan wanita yang memakai niqab sahaja, demikian laporan agensi berita Maan pada hari Ahad 29/7 lalu.

Penyiar berita asal Kanada Michael Coren sengaja berpakaian hitam menutup seluruh tubuh dari kepala sampai kaki, disertai dengan purdah. Ia mengundang seorang tokoh Islam dari Toronto untuk membincangkan stesen televisyen semacam Maria TV itu.

Coren bertanya kepada tokoh Islam itu, kenapa wanita Muslim berpakaian "pelik dan aneh seperti itu"? Coren juga bertanya kepada imam mengapa laki-laki Muslim tidak berpakaian hitam seperti para muslimah.

Imam itu menjawab, alasannya sama seperti biarawati Kristian mengenakan tudung atau jilbab mereka di gereja.

Sebelumnya, awal Julai lalu, Coren juga muncul di acaranya bertajuk 'Arena' membincangkan tentang seorang gadis sembilan tahun Kanada yang menolak melepas jilbabnya selama pertandingan sepak bola. Selama acara, ia mengatakan gadis itu seperti dalam situasi dua pilihan: menghapuskan tudung atau tidak bermain bola sepak.

"Telah disampaikan begitu banyak dalam banyak kesempatan bahawa burka, jilbab bukan kewajipan agama," katanya pada acaranya, "Al Quran hanya menuntut kesopanan. Bahkan jika itu merupakan keperluan agama, lalu kenapa?"

"Kami menghormati hak anda untuk memakainya tetapi itu tidak bermakna kita mempunyai kewajipan untuk membenarkan anda untuk memakainya di sebuah liga sepak bola," katanya.

Maria TV

Dilancarkan pada hari pertama Ramadhan pada tarikh 20 July, Maria TV secara eksklusif dikendalikan oleh muslimah yang memakai niqab. Saluran TV ini hanya mengambil wanita ber-niqab, bahkan untuk pekerjaan di belakang kamera sekalipun.

Bertempat di sebuah pangsapuri kecil di daerah Abassiya, saluran itu dinamakan Maria TV, mengambil nama salah satu isteri nabi keturunan koptik Mesir.

Nama Maria TV diambil dari nama salah satu isteri Nabi Muhammad yang berasal dari Mesir, Mariyah Al Qibthiyah.

"Tujuan utama dari stesen televisyen ini adalah untuk menunjukkan kepada masyarakat bahawa ada wanita-wanita bercadar yang aktif, yang boleh memainkan peranan dalam masyarakat dan menjadi berjaya, menjadi doktor, jurutera atau penyampai media yang berjaya," kata Abir Shahir, pimpinan di stesen televisyen itu, dipetik Al Arabiya pada 26/7/2012 lalu.

"Kami ditindas selama puluhan tahun. Kami dilarang di tempat-tempat tertentu, kami diperlakukan berbeza di universiti-universiti dan di institusi kerajaan, hanya kerana kami menjalankan kebebasan beragama kami dengan mengenakan pakaian yang kami yakini sesuai dengan ajaran Islam, "kata Shahir kepada AFP.

"Selama bertahun-tahun di media rasmi Mesir, para wanita yang memakai tudung dijauhkan dari kamera dan diberi pekerjaan yang tidak berkaitan dengan kamera. Saluran televisyen ini menegaskan bahawa wanita-wanita yang mengenakan purdah memang ada di Mesir, "kata Mozn Hassan, pengarah eksekutif Nazra, sebuah pusat kajian wanita di Mesir, yang tidak mengenakan hijab.

Shahir menegaskan bahawa Maria TV bukan saluran televisyen agama, melainkan stesen televisyen wanita. "Kami ini stesen televisyen budaya. Kami punya program acara anak-anak, menjahit, acara yang membincangkan tentang hubungan, komedi, politik. "Jelas Shahir. "Kami mempunyai semua wanita perlukan.

0 comments:

Post a Comment