1 July 2012

Ucapan-ucapan Pertama Mursi di Medan Tahrir

Presiden Mesir Mohamed Mursi memberikan pidato tidak rasmi pertamanya pada Jumaat 29 Jun lalu di hadapan beratus-ratus ribu manusia di Tahrir Square menentang usaha para Agung untuk menyekat kekuasaan presiden awam pertama Mesir.

"Tidak ada kekuatan di atas kekuatan rakyat" kata Mursi yang mendapat sorakkan kuat dari rakyat Mengikut laporan Reuters.

"Revolusi harus terus sampai semua tujuan dipenuhi" tambahnya.

Morsi berjanji untuk menjadi presiden bagi semua orang Mesir tambahnya lagi. "Anda adalah sumber dari semua kuasa dan legitimasi." (Legitimasi bermaksud
kenyataan yang sah, kesahihan yang berasaskan undang-undang)

"Saya berjanji kepada anda bahawa saya tidak akan menyerah pada salah satu kekuatan yang diberikan kepada presiden" kata Morsi.

Beribu-ribu orang berkumpul di alun-alun untuk memprotes keputusan yang dikeluarkan oleh penguasa tentera Mesir sebelum pilihan raya guna menyekat kekuasaan presiden yang baru. Bermula seawal pagi ribuan manusia berkumpul di bawah panas terik matahari yang kemudiannya diteruskan dengan solat Jumaat di Kaherah Tahrir Square.

"Saya di sini untuk memberitahu Majlis tentera bahawa kita, orang-orang, yang memilih parlimen sehingga!  hanya kita rakyat yang dapat membubarkannya" kata Intissar al-Sakka seorang penunjuk perasaan dari FJP kepada agensi berita Reuters.

Ikhwanul Muslimin organisasi asal Mursi telah menyeru demonstrasi besar di Tahrir di bawah slogan: "Hari alihan kuasa"

Mursi mengumumkan Khamis malam bahawa Mursi akan dilantik hari Sabtu sebelum Mahkamah Perlembagaan. Setelah perbezaan dengan tentera selama pemindahan kekuasaan kepada presiden awam pertama bangsa Mesir.

Menjelang pidato di Tahrir Mursi melakukan solat Jumaat Masjid di Al-Azhar Perguruan terkemuka di dunia Islam.

0 comments:

Post a Comment