24 July 2012

TV Untuk Muslimah Berpurdah Resmi Ke Udara

Sekian lama hak mereka dirampas untuk mengambil bahagian dalam acara di tv sambil memakai purdah, sebuah saluran TV baru di Mesir telah memberikan kesempatan kepada wanita berpurdah untuk tampil di hadapan awam.

Abeer Shahin, pengurus saluran tv itu, mengatakan bahawa wanita boleh berkembang untuk kemajuan masyarakat. Demikian ungkapnya kepada Reuters sebagaimana dilaporkan oleh onislam.net, pada hari Isnin 23 Julai yang lalu.

"Tidak, dia boleh menjadi doktor, seorang profesor, dan jurutera."

Lulus dari Universiti Amerika berprestij di Kaherah, Shahin telah bermimpi menjadi penyiar TV. Tapi harapannya tidak pernah wujud kerana dia memakai purdah. Namun sekarang, mimpinya menjadi kenyataan setelah sebuah saluran TV secara eksklusif dikendalikan oleh wanita bertudung ke udara pada awal Ramadhan minggu ini.

"Saya diberitahu bahawa mereka (penyiar TV memakai niqab) tidak akan dapat bekerja kerana bahasa tubuhnya," Shahin, mengenakan jubah hitam longgar dan purdah hitam, mengatakan.

"Yah, sekurang-kurangnya nada suara saya dapat menyampaikan emosi dan reaksi."

Dilancarkan pada hari pertama Ramadhan pada tarikh 20 Julai Maria TV secara eksklusif dikendalikan oleh muslimah yang memakai niqab. Bertempat di sebuah pangsapuri kecil di daerah Abassiya, saluran itu dinamakan Maria TV, mengambil nama salah satu isteri nabi keturunan Kristian Koptik Mesir.

Tiga wanita bertudung tengah menunggu awal minggu untuk menghantar aplikasi pekerjaan mereka, sementara yang lain menerima latihan televisyen menjelang pelancaran.

Maria TV siaran selama enam jam sehari melalui saluran al-Ummah, sebuah stesen TV agama yang dijalankan oleh kumpulan Salafi di Mesir, yang telah muncul sebagai kekuatan politik yang kuat sejak penggulingan presiden Hosni Mubarak di revolusi rakyat tahun lalu.

Walaupun Mesir adalah masyarakat yang sangat konservatif dan majoriti Muslim, para pengguna purdah ternyata masih banyak menerima diskriminasi di pasaran kerja, pendidikan, dan tempat lain.

0 comments:

Post a Comment