19 July 2012

Saudara Seislam kita di Sudan Sambut Ramadhan dalam Kesedihan

Tidak seperti berjuta-juta Umat Islam di seluruh dunia, Islam Sudan menyambut bulan Ramadhan dengan rasa keprihatinan atas kenaikan harga dan kesengsaraan ekonomi yang mencengkam negara Arab itu.

"Ini adalah Ramadhan yang paling sukar kami hadapi kerana semuanya sangat mahal," kata Huda Abdullah, yang bekerja di sebuah universiti negeri, kepada Reuters hari Khamis, 19 Julai Semalam.

"Kami membeli daging jauh lebih sedikit tahun ini kerana kami tidak mampu membelinya."

Ramadan, bulan suci dalam kalendar Islam, diharapkan akan bermula pada hari Jumaat, 20 Julai. Rakyat Sudan biasa menggunakan daging, rempah-rempah dan gula-gula untuk mempersiapkan iftar bagi keluarga selama bulan puasa suci. Tapi kenaikan harga sayur-sayuran dan daging menjelang Ramadhan telah menjadi ujian buat rakyat Sudan dalam menghadapi bulan puasa.

"Saudara saya empat, saya dan ayah saya berkongsi pendapatan tapi itu tidak cukup untuk membeli makanan yang cukup untuk keluarga," kata Abdullah, yang tengah memeriksa harga limau di pasaran makanan di pusat bandar Khartoum.

Sudan telah menghadapi krisis ekonomi yang sukar sejak pemisahan diri Sudan Selatan yang kaya minyak tahun lalu. Pendapatan minyak telah memburukkan kekurangan Dollar, mencetuskan inflasi kerana Sudan perlu mengimport sebahagian besar keperluannya . Walaupun mempunyai mata wang sendiri, tapi transaksi di Sudan sudah terbiasa menggunakan Dollar. Pedagang di pasar utama mengatakan harga untuk barang-barang runcit seperti gula telah naik dua kali ganda sejak tahun lalu.

"Pengeluaran makanan Sudan terlalu kecil untuk menghasilkan bekalan makanan yang cukup," kata Sherji, seorang peniaga kepada Reuters.

Tindakan demo sempat dilakukan beberapa minggu terakhir sebelum bulan Ramadhan. Protes setakat ini terhad kepada mahasiswa, peguam, intelektual dan aktivis pro-demokrasi yang jarang mengerahkan lebih daripada beberapa ratus orang sekaligus. Presiden Omar Bashir, yang berkuasa sejak 1989, telah menolak aksi protes, mengatakan Sudan tidak akan melihat musim semi Arab sebagaimana negara Arab lain yang sedang melakukan reformasi, hanya musim panas saja.

0 comments:

Post a Comment