18 July 2012

Menteri Pertahanan Bashar Al Assad terbunuh dalam serangan letupan bom

Menteri Pertahanan Syria rejim Bashar Al Assad terbunuh dalam serangan letupan bom bunuh diri ketika menghadiri sebuah pertemuan keselamatan di Damsyik, Syria, pada Rabu 18/7 lalu.

Stesen televisyen negara melaporkan, Menteri Pertahanan Jeneral Daoud Rajha terbunuh dalam serangan itu.

Menurut keterangan sumber keselamatan Syria, pelaku serangan pernah bekerja sebagai bodyguard senior dalam kawasan pemerintahan Presiden Assad.

Selain Menteri Pertahanan rejim Bashar Al Assad, beberapa pegawai kerajaan Syria lain juga banyak yang mengalami cedera parah dalam serangan bom bunuh diri di sebuah bangunan keselamatan negara di Damsyik.

Ketika terjadi serangan bom, para menteri kabinet pemerintahan Syria dan sejumlah pegawai keselamatan rejim Bashar Al Assad sedang melangsungkan pertemuan di tempat lokasi letupan.

Akibat serangan bom itu, kawasan sekitar bangunan di daerah Rawda ditutup. Serangan itu berlaku di tengah serangan berterusan yang dilancarkan oleh pasukan bersenjata pembangkang utama di bandar. Hari kedua pertempuran telah berlaku tembak-menembak tidak jauh dari istana presiden Bashar Al Assad.

Pertempuran itu muncul menjelang sesi Majlis Keselamatan PBB yang bertugas memutuskan sama ada akan memanjangkan misi pemerhati di Syria sebelum berakhir pada Jumaat. Semua ahli bersetuju bahawa misi harus meneruskan tujuannya.

Rusia dan China mencadangkan resolusi neutral dengan menyeru penghentian semua permusuhan. Sementara negara-negara Barat menyeru dokumen yang sah yang akan membuka jalan bagi hukuman atau tindakan bahkan tindakan ketenteraan terhadap pemerintah Syria jika gagal menghentikan penggunaan senjata berat terhadap pejuang pemberontak dan pengeluaran pasukannya dari jalanan.

0 comments:

Post a Comment