17 July 2012

Kebangkitan Rakyat Saudi berdemonstrasi kini bermula

Gelombang Kebangkitan Islam bermula di Arab Saudi sejak sekian lama, tetapi sejak akhir-akhir ini telah menjadi lebih terbuka dan jelas, "kata Mohammad Bayatian, ahli parlimen Majlis Industri dan Galian.

Bayatian mengatakan gelombang Kebangkitan Islam, yang bermula di Tunisia, kini telah tersebar di seluruh negara Arab untuk negara-negara seperti Bahrain dan Arab Saudi.

Kejadian ini menunjukkan petanda akhir rejim Saudi, tambahnya.

Penentangan terhadap rejim Riyadh telah meningkat jumlahnya selama beberapa hari terakhir di beberapa bandar meskipun pasukan keselamatan terus menjalankan demonstrasi dengan kekerasan.

Sejak Februari 2011, penunjuk perasaan telah mengadakan demonstrasi secara terancang hampir di seluruh Arab Saudi, terutama di daerah Qatif dan Awamiyah di daerah Timur, penunjuk perasaan menyeru pembebasan semua tahanan politik, kebebasan bersuara dan berkumpul, dan menamatkan dasar diskriminasi yang meluas.

Namun, demonstrasi telah berubah menjadi penentangan terhadap rejim Saudi, terutama sejak November 2011, ketika pasukan keselamatan Saudi membunuh lima penunjuk perasaan dan mencederakan puluhan yang lainnya.

Demonstrasi serupa juga telah diadakan di Riyadh dan kota suci Madinah selama beberapa minggu terakhir.

Kementerian Dalam Negeri Saudi mengeluarkan kenyataan pada tarikh 5 Mac 2011 lalu, yang melarang segala bentuk demonstrasi, perarakan.

0 comments:

Post a Comment