31 July 2012

Islam Pakistan: Saya rasa malu tak dapat tarawikh hanya kerana takut mati

Takut akan serangan pesawat AS menghinggapi Islam Pakistan di daerah perkauman daru melakukan solat sunat Tarawih pada bulan suci Ramadhan.

"Hal ini sangat malang, tapi benar, bahawa banyak, termasuk saya tidak melakukan Tarawih tahun ini kerana takut serangan pesawat tanpa pemandu," kata Rahat Dawar, rakyat Dattakhel, sebuah bandar kecil di Waziristan Utara, kepada OnIslam.net.

Daerah Dattakhel telah menjadi salah satu target utama serangan pesawat tanpa pemandu Amerika Syarikat, yang mengorbankan ratusan orang, termasuk perempuan dan kanak-kanak selama lima tahun terakhir.

"Drone biasanya menyasarkan kegiatan yang dianggap sebagai pertemuan Taliban," ujar Dawar yang disiarkan onislam.net, Selasa 31 July.

"Tapi, mereka tidak mencapai target mereka sepanjang masa," tambahnya, merujuk pada ratusan orang awam yang menjadi mangsa bukan ahli Taliban, termasuk perempuan dan kanak-kanak-kanak dalam serangan pesawat tanpa pemandu sejak tahun 2004.

AS telah melancarkan serangan pesawat tanpa pemandu di daerah perkauman Pakistan dekat sempadan dengan Afghanistan untuk mengesan pejuang Al-Qaeda dan Taliban. Lebih dari 300 orang telah terbunuh dalam 29 serangan pesawat tanpa pemandu di Waziristan Utara dan Selatan pada tujuh bulan pertama tahun ini. Menurut New American Foundation, dan Human Rights Watch, hampir 50 peratus dari target drone merupakan orang awam.

Kerajaan Pakistan secara rasmi mengutuk serangan Amerika. Namun, para para penganalisis percaya bahawa ada perjanjian tersembunyi antara Islamabad dan Washington dimana Pakistan mengecam serangan untuk membendung kemarahan orang awam yang berkembang tetapi tidak akan mengambil sebarang tindakan terhadap mereka.

Walaupun tentera Amerika melakukan serangan pesawat tanpa pemandu hanya dua kali selama sepuluh hari pertama bulan Ramadhan, penduduk setempat sering melihat pemangsa tanpa pemandu itu melayang di daerahnya, menyebabkan panik di antara mereka.

"Apakah itu siang atau malam, anda boleh melihat pesawat terbang di daerah ini hampir dua hingga empat kali sehari," kata Rahat.

"Saya pergi untuk melakukan Tarawih pertama, tetapi suara yang mengganggu dari pesawat terbang di atas kepala kami membuat saya terganggu.

"Setiap kali saya membongkok saya merasa pesawat tanpa pemandu itu akan menembak peluru berpandu, dan saya tidak akan dapat bangkit lagi," kata Rahat mengeluh.

Gul Wazir Dawar, warga kota Ghulam Khan, yang bersempadan dengan wilayah Khost timur laut, juga berhenti melakukan solat di luar rumah kerana bimbang serangan pesawat tanpa pemandu.

"Saya merasa malu kerana saya tidak solat hanya kerana takut mati," kata Gul, pemilik kedai kepada OnIslam.net.

"Drone tidak tahu apakah itu pertemuan pejuang atau ibadah. Mereka hanya menembak peluru berpandu," katanya, merujuk pada serangan yang sering salah sasaran.

Satu setengah tahun yang lalu, sebuah pesawat tanpa pemandu AS menyerang sebuah pertemuan suku (Jirga) di dekat Miramshah, ibukota Waziristan Utara, yang diadakan untuk menyelesaikan pertikaian tempatan, mengorbankan dua puluh suku dan kakitangan keselamatan.

0 comments:

Post a Comment