27 July 2012

Artikel tawaran BAR di bulan Ramadhan cetus kemarahan Islam Dubai

Sebuah artikel oleh majalah berbahasa Inggeris di Dubai tentang bar yang menawarkan alkohol selama bulan Ramadhan telah mencetuskan kemarahan di kalangan umat Islam di Emiriah Arab Bersatu.

"Artikel itu menunjukkan bagaimana beberapa orang yang (tinggal) di sini tidak mempunyai rasa hormat terhadap budaya dan orang islam sama sekali," tulis seorang pengguna di Twitter.

Pengguna lain menulis bahawa budayanya sedang "disesatkan" oleh penagih alkohol. Majalah The Timeout Dubai telah menerbitkan sebuah artikel tentang bar yang tetap beroperasi selama bulan Ramadhan. Bertajuk "5 hal untuk dicuba: bar di bulan Ramadan", artikel ini memberikan masa beroperasi dari bar ini selama bulan puasa dan berkongsi link di Twitter rangkaian sosial.

"Apakah mereka kehilangan maruah mereka?" tanya Mahra Al Shamsi, seorang guru bahasa Inggeris yang tinggal di Ras Al Khaimah, menggambarkan artikel itu sebagai hal yang "mengejutkan".

"Apakah mereka tidak ingat bahawa, walaupun majalah ini disasarkan untuk warga asing, mereka tinggal di Emiriah Arab - sebuah negara Arab dengan nilai-nilai Islam dan keagamaan yang sangat kuat."

Tetapi beberapa orang asing memberi respon kemarahan terhadap artikel sebagai reaksi "berlebihan".

"Kami berada di salah sebuah dari sedikit negara di dunia di mana anda harus menyekat perilaku anda sama ada anda mengambil bahagian dalam Ramadhan atau tidak," kata Fiona Du Vivier, seorang akauntan pengurus asal Scotland, kepada CNN.

Dia mendakwa bahawa sebahagian besar penduduk di Dubai adalah orang asing, yang tidak puasa sepanjang Ramadhan.

"Artikel itu hanya menunjuk kemudahan yang disediakan untuk orang yang tidak berpuasa dan bukan-Muslim," katanya.

Setelah kemarahan orang awam, majalah tersebut meminta maaf, mengatakan artikel itu merupakan kesalahan pihak mereka. Artikel tersebut juga dihapuskan dalam laman web mereka untuk menghormati budaya tempatan.

Namun hal itu mengundang kekesalan dari kalangan muslim di Dubai kerana mengaitkan kebebasan menggunakan alkohol ketika Ramadhan berlangsung.

0 comments:

Post a Comment