9 July 2012

Agama Islam di San Diego kini paling pesat berkembang

Anggaran terkini menunjukkan bahawa Islam adalah agama yang semakin berkembang di county pemerintahan daerah kedua terbesar di California. Peningkatan yang telah membawa cabaran baru bagi minoriti Muslim di Amerika Syarikat.

"Tentu saja seperti yang kita katakan, tidak ada kemajuan tanpa pengorbanan," kata Abdel Jalil Mezgouri, seorang di imam Islamic Center San Diego, kepada akhbar UT San Diego.

"Budaya ini menjadikan mereka mempunyai cabaran untuk menyesuaikan diri dengan tempat baru."

Bancian terkini untuk kumpulan keagamaan di Amerika Syarikat telah menunjukkan bahawa Islam adalah agama yang paling cepat berkembang di San Diego County, daerah kedua yang paling padat penduduknya di California. Didapati bahawa jumlah umat Islam di San Diego County meningkat sebanyak 179 peratus daripada 7,878 pengikut menjadi 21,994 pada tahun 2000-2010, menempatkan Islam sebagai agama yang ketujuh terbesar di daerah ini.

Bancian, oleh Association of Statisticians of American Religious Bodies, berdasarkan kiraan untuk semua rumah ibadah di daerah California. Kajian itu juga menunjukkan bahawa di wilayah itu, penganut Mormon meningkat sebanyak 25,227 pengikut, meningkat 55 peratus, sehingga menjadi gereja ketiga terbesar di daerah ini. Secara umumnya, Islam meningkat sebanyak 1 juta pengikut antara tahun 2000 dan 2010, menurut bancian, peningkatan dari 1.9 juta pengikut. Islam meningkat sebanyak 67 peratus, sedangkan Mormonisme tumbuh sebanyak 46 peratus.

Pertumbuhan penduduk Islam ini disebabkan penghijrahan orang luar ke sini, terutama di kalangan Somalia, Iraq, Afghanistan dan pelarian Bosnia, dan peningkatan kelahiran dan kehadiran para mualaf. San Diego adalah rumah bagi penduduk pelarian kedua terbesar dari Afrika Timur di Amerika Syarikat.

"Mereka mempunyai banyak cabaran, dan pertubuhan kami banyak membantu mereka," kata Hussein Nuur, pengarah pembangunan ekonomi Horn of Africa, organisasi bantuan pelarian Afrika yang berpusat di San Diego.

Oumar Ba, 48, datang ke San Diego County pada tahun 2006 untuk mengelakkan penindasan di negara asalnya Mauritania, di barat laut Afrika.

"Ketika saya datang, saya tidak dapat bertutur dalam Bahasa Inggeris," kata Ba.

"Jadi, sukar. Jika anda tidak bertutur dalam Bahasa Inggeris, anda tidak mempunyai pekerjaan. Anda perlu banyak sokongan."

Pertumbuhan penduduk Islam di San Diego County telah menimbulkan cabaran baru bagi umat Islam untuk mencipta pemahaman yang lebih baik dari agama mereka.

"Kami mempromosikan pendidikan dan orang datang ke masjid untuk belajar tentang Islam," kata Mezgouri.

Imam Mezgouri mengatakan kadar pengangguran yang tinggi telah membuat integrasi sukar bagi pendatang baru. Diskriminasi yang makin hebat selepas serangan 9/11 juga masih merupakan cabaran bagi umat Islam, katanya.

"Secara umum, San Diego County adalah tempat yang paling indah," kata Hanif Mohebi, Pengarah Eksekutif Council on American-Islamic Relations (CAIR) di San Diego.

0 comments:

Post a Comment