26 June 2012

Turki akan balas dendam atas serangan Syria

Bercakap di hadapan parlimen pada hari Selasa 26/6/12 lalu, Erdogan mengatakan bahawa Turki mengubah aturan penglibatan dengan Syria dan bekas sekutu yang dilabelkan sebagai "ancaman yang jelas dan nyata".

"Peraturan penglibatan Angkatan Bersenjata Turki telah berubah berikutan perkembangan baru ini," kata Erdogan.

Syria pada hari Jumaat 22/6 yang lalu mengatakan bahawa jet pejuang Turki, F-4 Phantom, telah jatuh di perairan wilayah desa Om al-Tuyour di Lattakia Wilayah - Syria barat, 10 kilometer dari pantai.

Tentera Syria pada hari Jumaat menekankan bahawa mereka telah bertindak terhadap jet yang berada di wilayah udara Syria "menurut undang-undang yang menetapkan keadaan sedemikian."

Erdogan mengatakan jet tentera Turki melanggar wilayah udara Syria untuk waktu yang singkat dan "sengaja" dan ditembak jatuh oleh Syria "tanpa amaran."

Sementara itu, Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) mengutuk jatuhnya pesawat Turki sebagai 'tidak dapat diterima, "dan berjanji akan menyokong penuh Ankara. Turki telah menyeru pertemuan perikatan untuk membincangkan insiden tersebut.

Jurucakap Kementerian Luar Negeri Syria Jihad Makdissi Isnin (25/6) amaran NATO terhadap setiap konspirasi anti-Syria atas jatuhnya jet pejuang Turki.

0 comments:

Post a Comment