9 June 2012

Saudi Al-Wahabiyyah mengganas ala Al-Qaeda di Syria

Gelombang letupan terakhir di Syria jelas membuktikan keengganan kumpulan pengganas untuk menghentikan keganasan dan pertumpahan darah. Mereka disokong penuh oleh beberapa ketua daerah dan sekutu Barat, mereka terus melakukan krisis di Syria yang boleh menyeret negara itu ke dalam perang saudara.

Perikatan Poros Setan, Turki, Arab Saudi, Qatar, bersama dengan Amerika Syarikat dan Israel, menggunakan segala cara yang mereka miliki untuk menggulingkan kerajaan sokongan rakyat Syria, dan mereka tidak segan-segan untuk lagi melakukan kejahatan secara terang-terangan terhadap rakyat Syria dihadapan dunia antarabangsa.

Pihak pembangkang yang diharapkan terlibat dan mengambil bahagian dalam proses reformasi politik yang diasaskan oleh Presiden Syria Bashar al-Assad dan mengambil bahagian dalam proses membangun secara berperingkat, namun, para penyokong perang saudara tersebut malah memanfaatkan kekacauan ketika ini di Syria. Dengan menyediakan senjata dan wang, mereka telah mengupah kumpulan-kumpulan pembangkang Syria ke dalam geng pengganas.

Pemilihan parlimen berakhir, di mana lebih dari 60 peratus warga Syria ternyata beramai-ramai menyambut dan bersuara, namun contoh yang jelas dari tekad rakyat untuk mengambil bahagian dalam reformasi politik tetap ditentang oleh Perikatan Poros Setan.

Pada hal, mereka dari  pungutan suara tidak semuanya menyokong Assad, tetapi mereka juga tidak pernah dan tidak akan pernah menyokong tindakan pengganas ala Saudiyah al-Wahabiyah.

Bom diletupkan di mana-mana, sebagai bentuk taktik tidak berperikemanusiaan ala Al-Qaeda. Mereka juga diatur oleh kekuatan luaran yang menyokong keganasan. Penangkapan terbaru dari tiga kapal pada akhir April sarat dengan senjata oleh Angkatan Laut Lubnan, jelas menunjukkan berapa banyak pemimpin-pemimpin tertentu tertarik untuk menjadi sponsor keganasan di Syria.

Sejak dahulu lagi, rancangan perdamaian yang diketuai oleh bekas Setiausaha Agung PBB Kofi Annan untuk Syria diharapkan mampu menyelesaikan pertikaian. Namun, syarat-syarat dari rancangan penghentian bekalan senjata ke pemberontak dan penutupan pangkalan udara Tentera Darat Syria Percuma di Turki sama sekali tidak wujud bahkan ditentang. Dan hal ini membuatkan tanggung jawab Kofi Annan, jauh lebih sukar kerana ia mempunyai mandat untuk memulihkan keamanan dan ketenteraman awam di Syria.

Lalu mengapa Perikatan Poros Setan, Arab Saudi, Qatar, Turki, Amerika Syarikat dan Israel menolak mentah-mentah cadangan Syria berkaitan perjanjian bertulis untuk menghentikan keganasan dan bekalan senjata?

0 comments:

Post a Comment