23 June 2012

Penolakan Masjid Menggoyahkan Muslim Minnesota

Sebuah keputusan dewan Minnesota untuk menolak rancangan pembangunan sebuah masjid di daerah tersebut telah mengejutkan umat Islam di sana, sebuah langkah terbaru untuk menghalang pembangunan tempat ibadah Muslim di Amerika Syarikat.

"Kami semua sangat kecewa," kata Sheikh Ahmed Burale.

"Ini adalah yang pertama [di Minnesota] dimana kita melihat begitu banyak kumpulan anti-Muslim terlibat," kata Lori saraya, presiden wilayah Minnesota dari Council on American-Islamic Relations (CAIR).

Cadangan pembinaan Abu Huraira Islamic Center di bekas pejabat Medtronic di wilayah St Antony ditolak oleh dewan pada hari Selasa. Penolakan terjadi meskipun Suruhanjaya Perancangan sebelumnya telah bersetuju membangunkan Islamic Centre minggu lalu.

CAIR  pada hari Rabu meminta Jabatan Kehakiman AS untuk menyiasat tuduhan anti-Muslim dalam penolakan pembangunan Islamic Centre. Minggu lalu, Jabatan Kehakiman AS telah melancarkan penyelidikan atas penolakan pemabungan beberapa masjid di seluruh Amerika.
Pejabat Dewan kota beralasan bahawa rancangan pembangunan oleh umat Islam ditolak kerana menjaga sifat perniagaan di daerah itu.

"Zon industri sudah ditetapkan untuk perniagaan, pembuatan, hal-hal seperti itu," kata Ahli Dewan Hal Gray, yang memilih menentang Islamic center tersebut.

"Kami mempunyai kawasan yang sangat kecil di St Anthony yang disisihkan untuk industri. Jadi semakin kita mengambil dkira tentang itu,semakin kurang untuk pembangunan ekonomi, pekerjaan, dan sebagainya," katanya.

Muslim mengatakan bahawa mereka mempunyai hak penuh seperti orang Amerika lain untuk membangunkan tempat ibadah mereka bagi menampung keperluan keagamaan mereka.

"Saya bangga dengan Amerika. Ini adalah rumah saya. Pusat ini akan melayani keperluan masyarakat kami," kata Sadik warfa.

"Saya tahu isu ini sangat sensitif bagi kebanyakan orang. Kami telah bersatu. Kita semua adalah orang Amerika."

Di seluruh Amerika, pembangunan masjid menghadapi persaingan sengit baru-baru ini. Sekurang-kurangnya 18 projek Masjid dari Mississippi hingga Wisconsin menemui pelbagai persaingan dalam proses pembangunannya dengan pelbagai alasan seperti masalah lalu lintas hingga keganasan.

0 comments:

Post a Comment