10 June 2012

Obama adalah dalang Serangan Udara CIA di Pakistan

Seorang pegawai tinggi AS di McClatchy tetapi tidak disebutkan namanya mengatakan bahawa sikap kerajaan terhadap pembangkang Pakistan mengenai serangan adalah "mengapa harus kita kalah?" Kepala HAM PBB Navi Pillay menyeru PBB menyelidik atas pembunuhan tanpa mengira sesiapa terhadap serangan orang awam.

AS mendakwa bahawa serangan ini sangat tepat dan mengikut penelitian terbaik. Meskipun demikian, serangan udara di Pakistan telah menewaskan lebih dari 2000 orang sejak Presiden Obama menjawat jawatan, dan kurang dari 50 terkorban.

Para pegawai yang terlibat mengatakan bahawa pertambahan adalah hasil dari pertemuan puncak NATO di Chicago, di mana Presiden Pakistan Asif Ali Zardari seharusnya bersetuju untuk membuka kembali laluan bekalan ke Afghanistan. Tidak ada kesepakatan yang pernah diselesaikan, dan Menteri Pertahanan Leon Panetta mengatakan bahawa kesabaran AS terhadap Pakistan hampir habis.

Fakta & Angka

Kerajaan Pakistan dan parlimen telah berulang kali meminta AS untuk menghentikan serangan udara.

Ramai orang Pakistan melihat serangan udara AS sebagai penghinaan terhadap kedaulatan mereka, dan parlimen dan kerajaan Pakistan telah menyeru supaya serangan udara berakhir.


Kira-kira 151 orang telah terkorban dalam 20 serangan udara yang dilancarkan di wilayah barat laut dari Pakistan sejak awal tahun ini.

The New America Foundation think-tank di Washington, mengatakan serangan pesawat tanpa pemandu telah menewaskan antara 1715 dan 2680 orang di Pakistan dalam lapan tahun terakhir.

Serangan pesawat AS telah menewaskan sebanyak 2800 orang awam di Pakistan barat laut selama tujuh tahun terakhir, menurut Shahzad Akbar, peguam Pakistan dan pengarah Yayasan Hak Fundamental - sebuah organisasi yang telah menyiasat operasi pesawat tanpa pemandu Amerika Syarikat di Pakistan.

0 comments:

Post a Comment