15 June 2012

Apakah Sikap Amerika Terhadap Pemberontakan Rakyat di Arab Saudi?

Menggunakan kekuatan tentera AS untuk membantu menggulingkan Presiden Syria Bashar al-Assad berkemungkinan mengancam tujuan demokratik dan kemanusiaan, kata bekas Menteri Luar Negeri Henry Kissinger dalam sebuah dewan di Washington Post.

Sebelum memutuskan untuk menghantar pasukan, AS harus mempertimbangkan apakah ada kesepakatan tentang siapa yang harus memerintah selepas penggulingan itu, kata Kissinger yang pernah menjawat jawatan di bawah Presiden Richard Nixon dan Gerald Ford. Jika tidak, risiko AS terjebak dalam konflik keanggotaan, "katanya. Lapor Bloomberg.

Jika mengambil prinsip dasar luar negeri, bentuk campur tangan tersebut akan menimbulkan soalan yang lebih luas bagi strategi AS. Apakah Amerika menganggap dirinya berkewajipan menyokong setiap pemberontakan rakyat dalam mana-mana kerajaan non-demokratik, termasuk sehingga sekarang dianggap penting dalam mempertahankan sistem antarabangsa, Arab Saudi dan kerajaan di Timur Tengah? Apa sikap AS terhadap Arab Saudi sebagai sekutu AS? Apakah hanya melihat demonstrasi awam yang berkembang di wilayah tersebut? Apakah AS siap mengakui negara-negara lain yang mempunyai hak untuk campur tangan di tempat lain atas nama sesama kerabat atau etnik?

0 comments:

Post a Comment