26 June 2012

Analisis Amerika menegaskan bahawa AS dan Israel hilang kekuatan di Timur Tengah

"Keseimbangan kekuatan telah goyah. Amerika Syarikat kehilangan kawalan di dunia Arab. Mereka tidak boleh mempertahankan kedudukan mereka seperti tahun lalu. Mereka kalah dari masa dan kalah dari pertahanan," kata Saeb Shaath, penulis dan ahli Timur Tengah dari ibukota Ireland Utara di Belfast , dalam sebuah wawancara pada Sabtu 23/6/12 lalu.

"Ada kekuatan yang muncul dan mereka akan menangani Amerika Syarikat dan penguasaan Zionis di Timur Tengah dan mereka (AS, Israel) akan kalah pada tahap tertentu," tambahnya.

Shaath menunjuk 'adegan di balik paparan' usaha merampas revolusi Arab dan mencatat bahawa skema tersebut akan gagal, dengan alasan bahawa orang-orang yang berjaya menggulingkan bekas rejim diktator masih mampu menggulingkan setiap rejim boneka lain.

"[Rencana] Para kontra-revolusi ... di pelbagai wilayah dunia Arab akan gagal. Sebuah revolusi tidak berjalan sehari, sebulan atau setahun, memerlukan lebih dari itu," kata penganalisis keluar.

Sejak awal 2011, sebuah gelombang pemberontakan rakyat dan revolusi yang melanda seluruh negara-negara Arab di Timur Tengah dan Afrika Utara.

Perkembangan setakat ini menyebabkan tiga revolusi di Tunisia, Mesir, Libya.

0 comments:

Post a Comment