16 June 2012

Amerika Sumbang senjata lebih canggih untuk Pemberontak Syria

Tentera Syria telah mengadakan pertemuan dengan para pegawai kanan AS di Washington dan meminta senjata lebih canggih, termasuk peluru berpandu permukaan ke udara, untuk meningkatkan perjuangan mereka melawan kerajaan Presiden Bashar al-Assad, The Daily Telegraph melaporkan pada Jumaat 15/6/12 yang lalu.

Menurut laporan itu, seorang wakil senior dari kumpulan negara asing yang menyokong tentera yang menamakan diri Tentera Syria Bebas (FSA) dilaporkan mengadakan pertemuan dengan duta besar AS untuk Syria, Robert Ford, dan penyelaras khusus untuk Timur Tengah, Frederick Hoff, di Kementerian Luar Negeri AS dalam seminggu lepas.

Laporan tersebut mendedahkan bahawa wakil pemberontak Syria juga bertemu dengan ahli-ahli senior Dewan Keamanan Negara AS.

Sementara itu, Perancis telah mengatakan bahawa dia mempertimbangkan akan memberikan kumpulan bersenjata di Syria dengan peralatan komunikasi untuk membantu mereka menggulingkan kerajaan.

"Ada usaha Annan, tapi kami juga mempertimbangkan dan Amerika telah melakukan hal ini, tidak memberikan senjata tetapi menyediakan peralatan komunikasi," kata Menteri Luar Negeri Perancis Laurent Fabius, pada hari Jumaat 15/6/12 lepas.

Rencana perdamaian enam mata utusan PBB-Liga Arab Kofi Annan, berkesan bermula pada pertengahan April, menyeru pembentukan gencatan senjata antara kerajaan dan pembangkang dan juga mengatakan kelompok-kelompok manusia perlu dibenarkan untuk mempunyai akses kepada penduduk, tahanan perlu dibebaskan, dan dialog politik harus dimulakan .

Kelompok-kelompok tentera di Syria telah berulang kali meminta senjata yang lebih canggih dari penyokong asing mereka. Banyak ahli politik AS juga menyeru mempersenjatai kumpulan-kumpulan anti-kerajaan di Syria.

Rusuhan di Syria bermula pada Mac 2011, dengan demonstrasi yang diadakan baik melawan dan menyokong kerajaan Presiden Assad.

Barat dan pembangkang Syria menuduh kerajaan membunuh penunjuk perasaan, tetapi Damsyik menyalahkan "penjahat, sabotaj, dan kumpulan pengganas bersenjata" atas rusuhan, berkeras bahawa itu semua ditetapkan dari luar negeri.

0 comments:

Post a Comment