14 June 2012

Amerika bimbang besar dengan Perebutan Kekuasaan di Arab Saudi

Laporan media mengatakan sejumlah pegawai tinggi politik AS dan pejabat keselamatan baru-baru ini melawat Riyadh untuk mengikuti perkembangan politik di negara ini.

Penguasa Arab Saudi, Raja Abdullah, 87, dan Putera Mahkota Nayef bin Abdul-Aziz Al Saud, 79, kedua-duanya menderita kesihatan yang buruk. Para menteri kunci dan pos keselamatan juga diduduki oleh putera pengasas kerajaan King Abdul Aziz, yang semuanya berusia 70 tahun atau 80-an dengan masalah kesihatan.

Hal ini dipercayai bahawa Menteri Luar Negeri Saud Al Faisal, Ketua Pengarah badan perisikan (Al Mukhabarat Al A'amah) Muqrin bin Abdul-Aziz dan Ketua Dewan Keselamatan Nasional.

Nayef saat ini di Switzerland untuk ujian perubatan. Hal ini diyakini bahawa Nayef, yang juga menteri dalam negeri, menderita diabetes, penyakit tulang dan barah.

Raja Abdullah juga telah mengalami beberapa kali operasi dalam beberapa tahun kebelakangan.

Raja Abdullah telah tua usia dan kesihatan yang lemah dan saudara-tirinya yang seiring dengan takhta telah menyuarakan kebimbangan tentang masa depan negara kaya minyak dalam menghadapi protes anti-kerajaan atas tindakan keras brutal yang terus ada pada orang-orang Saudi.

0 comments:

Post a Comment