26 June 2012

64 janji-janji Mursi dalam tempoh 100 hari pertama pemerintahannya

Sekumpulan pemuda Mesir melancarkan sebuah laman web yang disebut 'Morsi meter' untuk memantau prestasi presiden baru Mesir, untuk memastikan dia tidak mengingkari janji yang dibuat selama kempen.

"Ini merupakan usaha untuk mendokumentasikan dan memantau prestasi presiden terpilih Mesir, Muhammad Mursi, terhadap janji yang dibuatnya dalam program pemilihannya untuk 100 hari pertama," demikian tertulis website tersebut dalam posting pendahuluannya, sebagaimana dilaporkan oleh laman Alarabiya, Selasa 16 Jun lalu.

Website ini mengandungi senarai lima program dari 100 hari Mursi: roti (makanan), lalu lintas, keselamatan, bahan bakar, dan kebersihan. Di bawah masalah masing-masing, penyelesaian yang dicadangkan oleh Mursi berdaftar sehingga setiap dari mereka boleh diperiksa pada bila-bila dilaksanakan di lapangan.

Sebagai contoh, di dalam masalah lalu lintas ia menyarankan menggunakan ruang tanah kosong sebagai tempat letak kenderaan dan tetapan jam khusus untuk lori melepasi bandar dan di dalam hal keselamatan ia menyarankan untuk memberikan bonus kepada polis yang terbukti berkesan dalam melindungi rakyat dan menjaga undang-undang dan ketenteraman awam dan melancarkan kempen secara meluas yang bertujuan untuk mengambil kepercayaan yang hilang di antara polis dan masyarakat.

Adapun mengenai masalah BBM, Mursi bersumpah untuk menghukum semua yang terlibat dalam penyeludupan bahan bakar sehingga menyebabkan kekurangan serta memberi penghargaan tergadap pam petrol dengan catatan terbaik dalam melayani pelanggan.

Laman ini mendakwa bahawa Mursi membuat 64 janji-janji selama kempen pemilihannya. Morsi Meter akan mendokumentasikan mana yang dia berikan pada tempoh 100 hari pertama. Hal ini membolehkan pengguna untuk melihat prestasi berbanding dengan waktu di mana mereka dibuat.

Website ini adalah yang pertama dari jenisnya di Mesir dan dipandang oleh pemerhati sebagai penunjuk perubahan drastik yang terjadi di negara ini selepas Revolusi 25 Januari yang membolehkan rakyat negara untuk secara terbuka mengkritik dan menilai pejabat negara.

0 comments:

Post a Comment