4 June 2012

60% Kapal Perang AS akan Berada di Asia Pasifik pada tahun 2020

Amerika Syarikat (AS) memastikan pihaknya akan menambahkan Angkatan tentera laut dengan majoriti kapal perang di rantau Asia Pasifik pada tahun 2020 mendatang.

"AS akan mengaturkan Angkatan Lautnya, 60 peratus kapal perang akan ditempatkan di wilayah Asia Pasifik pada 2020 mendatang. Ketika ini hanya terdapat kira-kira 50 peratus tentera kami di wilayah ini," kata Panetta seperti diberitakan Russian Today pada 3/6/2012 semalam.

Hal tersebut dikatakan Panetta di hadapan puluhan para pegawai awam dan tentera dalam persidangan keselamatan tahunan yang diadakan di Singapura. Turut hadir dalam sidang tersebut kira-kira 30 pemimpin awam mahupun tentera negara-negara di rantau Asia Pasifik.

Selain meningkatkan jumlah ketenteraan di rantau Asia Pasifik, AS  juga akan meningkatkan latihan dua hala di kawasan ini baik dalam kerangka dua hala mahupun pelbagai hala.

Menanggapi pernyataan pegawai AS ini, Beijing memberi amaran agar AS bersikap lebih hati-hati dalam memberikan kenyataan dan melakukan tindakan. Beijing juga mendesak AS agar lebih fokus pada usaha meningkatkan hubungan kedua-dua negara.

"Kehadiran tentera AS di rantau Asia berdasarkan perhitungan yang salah oleh Washington berkaitan dengan pemodenan pertahanan tentera China," sebut Kementerian Luar Negeri China dalam satu kenyataan.

0 comments:

Post a Comment