20 May 2012

Islam AS hidupkan peranan asal masjid zaman Nabi Muhammad saw

Untuk mengembalikan peranan asal masjid dalam Islam, sebuah Islamic Center di Houston menyeru kepada para Imam untuk memberikan pengajaran kepada jamaah Muslim tentang pengurusan masa kemajuan ekonomi umat.

"Seringkali kita lupa bahawa model masjid pada masa Nabi Muhammad bukan hanya tempat beribadah," kata Khalis Rashaad, Imam of Ibrahim Islamic Center di bandar Houston, kepada Houston Chronicle.

Terletak di Jalan Almeda, masjid ini hanya mendapatkan sumbangan serta memaklumkan kegiatan masjidnya melalui laman facebooknya. Tidak seperti masjid lain, tempat ibadah Muslim itu mempunyai reka bentuk geometri.

Sementara banyak masjid hanya berfungsi terutama sebagai tempat ibadah untuk lima waktu solat, khutbah Jumaat dan kelas agama, Islamic center di Houston tersebut mempunyai kegiatan yang berbeza.

Beroperasi lebih seperti pusat komuniti, pengelolanya sedang bekerja untuk melancarkan beberapa program baru khusus untuk melayani masyarakat dari ekonomi menengah kebawah. Program ini meliputi dapur awam dan bengkel undang-undangdan program sukan, ditambah kaunseling ubat dan alkohol, bengkel perubatan, keusahawanan dan kelas pengurusan kewangan.

"Rancangan kami adalah untuk menangani projek-projek yang banyak organisasi tidak suka menangani," katanya. "Dan di daerah di mana pekerjaan yang diperlukan."

Rashaad berharap untuk menghidupkan kembali peranan asal masjid pada masa Nabi Muhammad SAW ketika umat Islam mengunjungi Masjid untuk mengatasi isu-isu sosial, masalah ekonomi dan membahagikan zakat.

"Sebuah masjid yang berdiri di dalam tembok bukanlah masjid sama sekali, itu kelab," kata Rashaad.

"Kami perlu keluar dalam masyarakat, memenuhi keperluan  masyarakat di wilayah mereka, dengan keadaan mereka."

Imam Rashaad, ayah dari dua anak ini juga salah seorang di antara muslim yang dibesarkan di Amerika yang mengambil kedudukan kepimpinan dalam masjid.

Tahun lalu, ia menyelesaikan program tiga tahun latihan Imam yang dianjurkan oleh Imam Wazir Ali, Muslim kelahiran El Paso yang memimpin di sebuah masjid di tenggara Houston.

0 comments:

Post a Comment