24 May 2012

Arab Saudi Borong Jet Dari Britain

Arab Saudi telah menandatangani perjanjian $ 3-juta dengan Britain untuk membeli pesawat jet latihan untuk angkatan udara kerajaan Teluk tersebut, agensi berita negara SPA mengatakan pada rabu lalu.

Perjanjian tersebut merangkumi penyediaan peralatan simulator, latihan dan cadangan, SPA melaporkan, memetik seorang pegawai kementerian pertahanan Saudi. Pejabat itu mengatakan jet baru akan membantu pilot Saudi memenuhi syarat untuk menggunakan generasi keempat jet pejuang dalam profesionalisme dan kecekapan.

Menteri Pertahanan Putera Salman bin Abdul Aziz pada bulan April melawat Britain, pembekal utama senjata kepada kerajaan yang kaya minyak itu.

Riyadh pada tahun 2006 menempah 72 Typhoons Eurofighter dalam perjanjian bernilai $ 32.9 bilion dollar termasuk persenjataan dan rawatan jangka panjang. Jet pejuang multi-peranan dibina oleh konsortium Eropah di mana syarikat BAE Systems asal Inggeris mempunyai 33-peratus saham.

Arab Saudi menghabiskan lebih dari 10 peratus dari produk domestik kasar pada pertahanan. Pada bulan September 2010, Washington mendedahkan perjanjian bernilai hingga $ 60 bilion untuk menjual pesawat pejuang F-15, helikopter serang dan peralatan pertahanan lain ke Saudi.

0 comments:

Post a Comment