20 May 2012

600 Siswa SD di Afghanistan Diracun Seseorang Tak Dikenal

Kira-kira 600 murid sekolah mengalami keracunan di daerah Ismailkhel Mandozai, daerah tenggara propinsi Khost pada Selasa lalu kata pegawai Pendidikan Afghanistan.

Insiden ini terjadi di daerah Urzì, di mana 600 murid sekolah tersebut keracunan, kata jurucakap jabatan pendidikan Syed Musa Majrooh kepada Pajhwook Afghan News.

Punca keracunan yang menyerang beratus-ratus murid tersebut belum diketahui, pihak terbabit percaya bahawa para murid mungkin telah menghidu gas racun secara bersama. "Para murid tersebut tidak mungkin boleh keracunan dalam masa yang sama oleh makanan atau minuman. Saya percaya bahawa sebuah racun telah dilepaskan seseorang ke dalam sekolah".

Ketua Pengarah Kesihatan Umum Dr Amir Badshah Mangal mengatakan ratusan murid yang keracunan tersebut telah dibawa ke Rumah Sakit Umum Khost. Sebuah badan kesihatan dan jabatan pendidikan telah dihantar untuk menyiasat insiden tersebut.

Mangal mengatakan, keadaan kesihatan para murid sudah stabil dan kebanyakan dari mereka boleh dipulangkan secepat mungkin.

Salah seorang murid bernama Wali Noor mengatakan, dirinya tiba-tiba pitam dan pengsan setelah masuk ke dalam kelas. Ia tidak minum atau makan sesuatu sebelum itu. Jadi penyebab keracunan bukan dari makanan atau minuman.

1 comment:

  1. hurmm..mnusia skrg semakin kjam :(

    tuan blog..rajin dtg la sini ..bleh tkar2 pandangan :)

    ReplyDelete