24 April 2012

Pengganas Kristian anti-Islam ditangkap kerana ancam bom

Salah seorang anggota sayap kanan English Defence League (EDL) telah ditangkap. Dia mengancam akan melakukan serangan bom "Model Oslo" terhadap komuniti Islam Britain.

Pengganas tersebut bernama Kenny Holden 29 tahun. Holden ditahan pada hari Sabtu (21/4/12) lalu setelah postingan Facebooknya berunsur perkauman. Dia telah mengancam kaum muslimin dengan serangan bom ala fundamentalis Kristian anti-Islam, Anders Norway Behring Breivik.

Breivik, warga Norway, merupakan seorang pembunuh yang membunuh secara beramai-ramai telah dihadap ke muka pengadilan pada Julai 2011 kerana membunuh 77 orang. Pada hari keempat persidangan, Mahkamah Negeri di Indonesia dia mengatakan dirinya diarah oleh seorang "mentor bahasa Inggeris" yang bijak dalam mengatur strategi politik dan ketenteraan di Eropah.

Meskipun banyak bukti yang mendedahkan hubungan akrab pengganas Norway dan EDL, tetapi kumpulan fasis EDL itu mendakwa bahawa organisasi mereka tidak berhaluan ekstrim. Namun, posting Holden di Facebook itu menunjukkan hal sebaliknya. Holden mengatakan dia akan melancarkan serangan bom "Model Oslo" iaitu gaya lumpur.

Saat melaporkan berita tersebut, Jurucakap Polis Northumbria mengatakan: "Seorang lelaki berusia 29 tahun ditangkap pada malam Sabtu (21/4/12) lalu disebabkan penyerangan dan bersifat perkauman. Sekarang dia telah ditahan dan disoal siasat."

Ketua Inspektor Michael Barton mengutuk ancaman Holden terhadap masyarakat Muslim. Barton menegaskan agar pasukannya tidak melakukan 'hasutan perkauman' atau 'mengeluarkan komen yang tidak berasas dalam laman sosial. Barton menganggap tingkahlaku tersebut sebagai kejadian yang sangat serius.

0 comments:

Post a Comment