16 April 2012

Pemandu Teksi Islam dipecat sebab tolak penumpang bawa sebotol arak

Satu pergaduhan bermula lagi di Britain setelah seorang pemandu teksi Muslim menolak memberikan tumpangan untuk keluarga yang membawa sebotol wain, The Daily Mail melaporkan pada hari Ahad, 15 April.

"Kami semua masuk ke dalam kereta dan pemandu teksi berkata: Apakah itu alkohol?" Adrian Cartwright, 46 tahun, menulis di laman Facebook-nya,apabila  mengingati kejadian itu.

"Ketika saya berkata 'ya' jawabnya: Saya minta maaf tapi aku tidak boleh membiarkan alkohol itu di teksi saya, itu melanggar agama saya."

Cartwright, yang pergi bersama keluarganya untuk makan malam di sebuah restoran India dekat Oldham, Manchester, meninggalkan teksi bersama keluarganya.

"Aku tahu bukan waktuya untuk bergaduh sehingga kami harus keluar."

Dia kemudian melaporkan tindakan pemandu teksi yang baik tersebut kepada syarikat Borough Taxi di mana pemandu teksi itu bekerja. Syarikat teksi itu mempunyai kira-kira 70 pemandu Muslim. Sebagai tindakan lanjut, sang majikan telah memecat pemandu Muslim tersebut.

"Saya berharap sesiapa pun yang menawarkan perkhidmatan masyarakat untuk melakukan hal yang sama, dan akan menghubungi jabatan lesen untuk menunjukkan bahawa pemandu dengan sopan diminta untuk melakukannya, atau menyerahkan lesennya kembali."

Syarikat teksi telah meminta maaf kepada keluarga Cartwright.

"Kami ingin meminta maaf kepada Mr. Cartwright dan keluarganya untuk apa yang pemandu teksi tersebut telah lakukan terhadapnya," katanya dalam satu kenyataan.

"Dengan segera setelah pengarah mendengar kejadian ini, satu perjumpaan telah diadakan dan pemandu yang malang itu diberhentikan kerja  dengan segera dalam masa 30 minit selepas kejadian itu berlaku.

Namun sayang, tindakan pemandu yang baik tersebut bukan sahaja myebabkan pemecatan baginya,bahkan pemandu-pemandu lain yang beragama Islam.

2 comments:

  1. Kalau mau jadi fanatik islam jangan tinggal di inggris dong islam goblog !!
    kalau nggak suka wine , pindah ke arab , kenapa islam ada di inggris !!!??
    ISLAM TOLOL...!!

    ReplyDelete
  2. Ini bukan fanatik islam. tapi nak pertahankan kesucian islam.... di inggris ada human right.. kamu jgn jadi goblog... di indonesia tu lagi goblog.. apa sudah jadi dengan islam di tempat kamu? anak pun boleh kahwin dengan ibu sendiri. Bodoh punya krintian indon.. semoga allah turunkan bala yg banyak lagi di negara kamu supaya mati semua kristian2 dan islam2 munafik2 di sana. Kristian dan Munafiq Bengong!!!

    ReplyDelete