8 April 2012

[Video] Kemalangan Pesawat paling buruk dalam sejarah dunia

Sesuatu bencana atau kemalangan itu adalah salah satu bala yang diturunkan oleh Allah ke atas hamba-hambanya.. Tiada siapa yang tahu bila bencana akan datang tetapi bila ia berlaku, ia datang dengan kematian dan kecederaan dengan tidak disangka-sangka.

Berikut adalah senarai-senarai bencana kemalangan Pesawat paling buruk dalam sejarah. Merupakan perkara yang mengejutkan dan menyedihkan.

New York
Pada 11 September 2011, 2 pesawat terhempas di bandar New York. Ianya menjadikannya bencana penerbangan yang terburuk. Hampir 3,500 orang mati akibat bencana ini.

Tenerife, Canary Islands
 Pada 27 Mac 1977, dua pesawat terhempas kerana berlanggar antara satu sama lai. Seramai 583 orang meninggal dunia akibat kemalangan ini.

Mt. Osutaka, Japan
 Pada ogos 12, 1985, Boeing 747 terhempas di jepun yang telah meragut nyawa seramai 520 orang daripada 524 penumpang. Punca kemalangan adalah masalah kerosakan yang terdapat pada Boeing.

Charkhidadri, India
 Sebuah pesawat syarikat penerbangan Arab Saudi berlanggar dengan Kazastan syarikat penerbangan disebabkan oleh salah faham arahan. 349 orang mati dalam bencana ini.

Ermenonville, France
 Pada 3 MAC 1974, sebuah pesawat syarikat penerbangan Turki terhempas ke dalam hutan kerana kerosakan pintu kargo yang menyebabkan kehilangan semua kawalan hidraulik. 346 kematian telah direkodkan.

Riyadh, Saudi Arabia
 Pada 19 Ogos 1980, 301 orang di atas kapal meninggal dunia di Arab Saudi Lockheed disebabkan oleh kebakaran yang bermula pada ruang kargo pesawat. Pesawat itu mendarat dengan selamat tetapi apabila pasukan penyelamat sampai, semua orang telah meninggal dunia.

Chicago O’Hare, Illinois
 Pada Mac 25, 1979, sebanyak 271 orang mati apabila pesawat mengalami kegagalan enjin terhempas di Chicago.

Lockerbie, Scotland
 Pada 21 Disember 1948,sebuah  kapal terbang terhempas di Lockerbie selepas berlakunya letupan bom yang telah dilakukan oleh pengganas Libya. 259 kematian telah direkodkan.

Belle Harbor, Queens, New York
 Pada 12hb November 2001,sebuah  kapal terbang terhempas selepas 3 minit berlepas. Juruterbang tersebut hilang kawalan kerana terdapat  beberapa bahagian pesawat yang telah patah. Seramai 260 orang meninggal dunia.

Komaki, Aichi, Japan
 Pada 26hb April 1944, China Airlines Airbus terhempas apabila seorang pegawai sengaja mencetuskan pendaratan  TOGA semasa cubaan mendarat di Lapangan Terbang Nagoya. 264 mati dalam bencana ini.



0 comments:

Post a Comment