3 April 2012

Inilah dia pemerintah diktator yang paling popular di dunia

Diktator bermaksud kuasa mutlak atau tertinggi. Dengan erti kata lain pemerintah mutlak, terutamanya yang merampas kuasa tanpa mengikut perlembagaan dan menggunakannya secara zalim. Berikut adalah senarai diktator yang paling popular sepanjang masa. Ada yang baik dan ada yang zalim keterlaluan.

Muammar al-Gaddafi (Libya)
 Dilantik  pada tahun 1969. Beliau banyak membantu Libya tetapi pada masa yang sama, melakukan beberapa perkara yang zalim dan keterlaluan. Satu kumpulan mula membantah Gaddaffi kerana jenayah terhadap kemanusiaan dan menangkap beliau pada 20hb Oktober, 2011 dan membunuhnya.

King Abdullah (Saudi Arabia)
Raja Arab Saudi ini telah ditabalkan pada 3 Ogos, 2005. Beliau adalah salah satu raja pemeerintahan tertua di dunia. Beliau mendahului 500 umat Islam yang paling berpengaruh dalam senarai selama dua tahun tanpa gangguan pada tahun 2009 dan 2010.

Fidel Castro (Cuba)
Castro menjadi Perdana Menteri Cuba dari tahun 1959 hingga 1976 dan kemudian kekal menjadi presiden dari 1976 hingga 2008. Pada tahun 1961, kumpulan anti-imperialis, serta hubungannya yang disyaki dengan Soviet Premier Nikita Khrishchev sanga mencemaskan Amerika Syarikat. Mereka mahu menamatkan riwayat kerajaan pimpinan beliau.Untuk menangani ancaman ini, Castro membenarkan kesatuan soviet untuk menyimpan senjata nuklear yang membawa kepada peristiwa Krisis Peluru Berpandu Cuba pada tahun 1962.

Robert Mugabe (Zimbabwe)
Beliau telah dipilih pada tahun 1980. Menjadi ketua negara pada tahun 1987. Mugabe-menerajui kerajaan melaksanakan reformasi tanah.Kontroversi ini menyebabkan beberapa sekatan dikenakan ke atasnya oleh kerajaan AS.

Hosni Mubarak (Egypt)
Bekas ahli politik Mesir dan komander tentera. Berkhidmat sebagai presiden keempat Mesir dari tahun 1982 hingga 2011. Beliau adalah pemerintah yang berkhidmat paling lama di Mesir.Tentera Mesir berpendapat bahawa dia telah terlibat dalam pembunuhan Anwar Sadat yakni pemerintah sebelumnya.

Adolf Hitler (Germany)
Ahli politik Jerman dan pemimpin Negara Sosialis Parti Pekerja Jerman. Beliau adalah canselor Jerman dan juga ketua negeri. Membunuh orang-orang Yahudi adalah hobinya dan dia mahu menamatkan bangsa-bangsa Yahudi.

Ayub Khan (Pakistan)
Tentera Pakistan dan diktator tentera yang pertama. Berkhidmat sebagai presiden kedua Pakistan dari tahun 1958 hingga 1969. Beliau menjadi Commander in Chief tahun 1951. Khan dilemahkan dari rasuah di negara ini dan sebab itulah mengapa memperkenalkan undang-undang tentera dan menjadi presiden negara ini.

Bashar al Assad (Syria)
Presiden Syria dan Setiausaha Serantau Parti Ba'ath. Al Assad telah dipilih pada tahun 2000 dan 2007 tetapi setiap kali menang tanpa bertanding.

Saddam Hussein (Iraq)
Presiden Iraq ke 5 dan juga merupakan ahli utama Parti Ba'ath. Pada tahun 2003, Amerika Syarikat menyerang Iraq kerana kehadiran senjata pemusnah secara besar-besaran di Iraq (Walau bagaimanapun tidak ada apa-apa). Pada 5 November 2006, beliau telah disabitkan atas tuduhan membunuh 148 orang Iraq sekitar tahun 1982 dan dijatuhi hukuman gantung sampai mati.

Idi Amin (Uganda)
Seorang pemimpin tentera dan presiden Uganda dari 1971 hingga 1979. Pemerintahannya telah dikategorikan sebagai  hak penyalahgunaan manusia, penindasan politik, pembunuhan Seguridad, nepotisme, rasuah dan pengurusan yang kacau bilau.

Mahathir (Malaysia) 
Mahathir didakwa memerintah selama 22 tahun secara kuku besi (diktator) dan membazirkan duit rakyat sebanyak RM 100 billion dengan pelbagai projek mega yang dikatakan kononnya tidak menguntungkan dan memberi faedah kepada rakyat.

0 comments:

Post a Comment