10 April 2012

Dipenjara 7 tahun sebab hina Syiah di Twitter

Mahkamah Kuwait menghukum seorang penulis Sunni Muslim tempatan dengan hukuman jenayah tujuh tahun penjara dan memerintahkan beliau untuk membayar denda sebanyak $ 18,000 sebagai pampasan kerana ia dianggap telah menghina minoriti Syiah di Twitter, demikian dilaporkan Al Arabiya, pada Selasa (10/04/2012) yang lalu.

Mahkamah mengatakan warga Kuwait bernama Mohammad al-Mulaifi memposting penipuan tentang perpecahan mazhab di negara Arab Teluk dan menghina kepercayaan Syiah dan para ulamanya dengan komen-komen yang dianggap merosakkan imej negara Kuwait.

Beliau ditangkap pada Februari lalu kerana twit-nya telah mencetuskan protes sejumlah kalangan kaum Syiah, kata sebuah media Kuwait. Pengacara al Mulaifi belum memberikan penjelasan berkaitan hal itu.

Twitter sangat popular di Kuwait, di mana tokoh masyarakat banyak menggunakan laman web ini untuk membantah kejadian terkini, gosip dan bahkan berita saham. Tapi beberapa pengguna bermasalah ternyata harus berhadapan dengan kerajaan Kuwait.

Bulan lalu, Polis menangkap seorang Syiah Kuwait yang melakukan penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW di akaun Twitter-nya. Dia tidak mengaku telah melakukan penghinaan dengan alasan account-nya di-hacked, kata peguamnya.

Sejumlah pengikut Sunni melakukan demonstrasi minggu lalu mengutuk orang Syiah penghina Nabi Muhammad SAW itu dan menyeru kepada ahli parlimen untuk memanggil orang itu.

Pada bulan September tahun lalu, mahkamah Kuwait juga menjatuhkan hukuman terhadap seorang lelaki kerana menghina penguasa Teluk memberi penjelasan bermazhab. Namun dia dibebaskan segera, kata seorang pengikut hak asasi manusia.

Anggota parlimen Kuwait dari seluruh elemen politik telah menyuarakan keprihatinan tentang pergolakan mazhab. Kebimbangan ini mencerminkan kecenderungan serantau yang lebih luas, terutama di Bahrain dimana pemerintahan Sunni telah melancarkan tindakan keras terhadap para penunjuk perasaan Syiah.

Syiah mendiami sekitar 30 peratus daripada rakyat asal Kuwait sebanyak 1 juta orang.

0 comments:

Post a Comment