17 April 2012

Diantara berlian yang paling terkenal di dunia

Berlian adalah salah satu daripada batuan yang paling berharga. Keindahannya sangat menakjubkan dan merupakan simbolik yang terkenal. Oleh itu, ianya telah menjadi keinginan setiap wanita untuk memilikinya sekurang-kurangnya satu berlian. Berlian menjadi terkenal kerana ianya adalah begitu unik, indah dan mempunyai kisah-kisah menarik tersendiri. Di sini saya telah mengumpulkan beberapa berlian paling terkenal untuk dimiliki.

The Great Star of Africa
Berlian The Great Star of Africa merupakan berlian terbesar di dunia. Berlian itu dipotong oleh Syarikat Amsterdam yang telah memeriksa berlian selama enam bulan sebelum membuat keputusan bagaimana untuk dipotong.

Koh-I-Noor
Berlian ini merupakan sejarah yang tertua, sejak tahun 1304. Ia dipotong semula semasa pemerintahan Ratu Victoria dan merupakan antara Jewels Mahkota British dan kini beratnya 108,93 karat. Kononya orang India menganggap  Koh-I-Noor telah datang ke bumi sebagai hadiah dari tuhan di India kepada hambaNya yang setia. 

The Excelsior
Berlian ini bukan sahaja salah satu berlian terbesar di dunia malah ianya merupakan berlian kedua terbesar yang pernah dijumpai di dunia. 
 
The Great Mogul
The great Mogul telah ditemui pada abad ke-17 di India. Batu ini dinamakan selepas Shah Jehan membina Taj Mahal. Walau bagaimanapun, batu berlian ini telah hilang. Ada yang percaya bahawa berlian Koh-I-Noor mungkin telah dipotong dari batu berlian ini selepas kehilangannya.

The Idol’s Eye
Batu berbentuk pir A leper bersaiz telur ini mempunyai saiz yang kecil, saiz digilap 70,20 karat. Legenda menyatakan bahawa ia telah diberikan sebagai tebusan untuk Puteri Rasheetah oleh Sheik Kashmir kepada Sultan Turki yang telah menculiknya. 

The Regent
Regent telah ditemui pada tahun 1702 oleh seorang hamba India berhampiran Golconda. Pemangku Raja ini dikenali kerana sifatnya yang luar biasa dan dipotong sempurna serta mempunyai reputasi sebagai berlian yang paling indah di dunia.
 
The Orloff
Orloff adalah potongan berlian ketiga terbesar di dunia. Merupakan berlian India terbaik dan warnanya adalah sedikit warna hijau kebiruan.

The Blue Hope
Ia dianggap mempunyai sebahagian daripada Blue terkenal daripada Tavernier Diamond, yang dibawa ke Eropah dari India pada tahun 1642. Ia pernah dimiliki oleh Raja Louis XIV. Kini Berlian ini boleh dilihat di Smithsonian Institution di Washington.

The Sancy
Sancy pertama kali dimiliki oleh Charles Bold, Duke of Burgundy, yang tewas dalam pertempuran pada tahun 1477. Batu berwarna kuning pucat dan berasal dari India dikatakan menjadi salah satu berlian besar pertama yang akan dipotong secara simetri. 
 
Taylor-Burton 
Berlian ini berbentuk buah pir yang ditemui di Lombong Perdana di Transvaal Afrika Selatan, pada tahun 1966. Richard Burton membeli batu berlian ini  untuk Elizabeth Taylor dengan harga $ 1.1 juta, dan dinamakan semula dengan nama "Taylor-Burton”.

0 comments:

Post a Comment