23 April 2012

1 Video dan 19 Gambar Ular-ular Berkepala 2

Ular berkepala dua memang jarang berlaku.Setiap haiwan berkepala dua mempunyai keunikan tersendiri. Polycephaly adalah salah satu istilah haiwan yang mempunyai lebih daripada satu kepala. Istilah ini berasal daripada Yunani, yang bermaksud 'banyak' dan kephali, iaitu "kepala", dan yang merangkumi bicephaly dan dicephaly (kedua-duanya merujuk kepada dua-headedness). 

Merupakan haiwan yang dilahirkan dengan dua muka pada satu kepala, yang dikenali sebagai diprosopus. Dari segi perubatan ia dikenali sebagai penyakit kongenital Batok kepala. Haiwan polycephalic yang paling biasa diperhatikan ialah haiwan dua kepala iaitu penyu dan ular. 

Spesies lain yang diketahui berkepala dua termasuk lembu, biri-biri, babi, kucing, anjing, dan ikan. Pada tahun 1894, ayam hutan yang berkepala dua telah dilaporkan wujud di Boston, Massachusetts. Ianya terkenal sebagai haiwan dicephalic bagi yang masih hidup menjadi dewasa dengan dua ekor sempurna.

Saintis telah menerbitkan dalam jurnal moden tentang membedah haiwan itu sejak tahun 1930-an. Satu kertas kerja bertahun 1929 mengkaji tentangi anatomi anak kucing berkepala dua.





0 comments:

Post a Comment