7 March 2012

Ramai Tentera AS bunuh diri selepas balik dari Iraq


Penelitian para doktor tentera Amerika Syarikat (AS) berkata, jumlah kes bunuh diri di Angkatan Darat AS melonjak 80 peratus setelah pencerobohan Iraq.

Menurut Jurnal Britain 'Injury Prevention' yang diterbitkan pada Khamis, (8/3) sebelum 2003 peratusan kes bunuh diri Angkatan Darat (AD) AS jauh di bawah masyarakat awam. Namun pada 2004 setahun selepas pencerobohan AS ke Iraq, angka bunuh diri itu terus naik tajam.

Pada 2008, lebih kurang 140 perajurit AD bunuh diri. Angka 2008 ini menunjukkan peningkatan 80 peratus dari tahun 2004, catat artikel dalam jurnal tersebut. Laporan lain jurnal itu juga mencatat peningkatan angka bunuh diri yang dilakukan oleh masyarakat awam.

Menurut jurnal tersebut, angka ini terus meningkat, belum pernah terjadi sebelumnya, selama 30 tahun catatan AD AS.

"Kenaikan 30 peratus kes bunuh diri tentera AS pada 2008, dijangka berkaitan dengan paska pencerobohan AS ke Iraq pada tahun 2003, di tambah operasi yang terus berlaku di Afghanistan," kata Jurnal itu.

Tentera yang melakukan bunuh diri, lebih dari satu perlima daripada mereka adalah mereka yang masih aktif berkhidmat. Mereka kemudian menderita beberapa jenis ganguan mental berat.

Apa yang disampaikan oleh jurnal 'Injury Prevention' ini ternyata terbukti dengan tiga kajian berbeza yang diterbitkan dalam American Journal of Public Health pada bulan Januari lalu. Menurut kajian tersebut, banyak anggota tentera AS dan veteran yang bertugas mengalami kemurungan atau post-traumatic stress disorder (PTSD), akibat situasi di zon perang.

Kajian ini mendedahkan hampir 600 veteran AS yang kembali dari Iraq atau Afghanistan, 14 peratus daripada mereka menderita PTSD dan 39 peratus menjadi bergantung pada minuman beralkohol.

0 comments:

Post a Comment