8 March 2012

Rakyat Malaysia Benci Mamak sebab Mahathir ?

Sekarang kalau kita lihat, dah banyak masalah dibawa oleh Mahathir. Dahulu orang suka Mahathir. Sekarang dia dilihat seperti orang tua yang gila nak jadi PM semula.

Sekarang ini mana-mana Mamak saya lihat di Malaysia saya rasa malas nak pandang. Penuh rasa benci terhadap Mahathir sehingga terbawa-bawa pada seluruh kaum Mamak di Malaysia.

Namun ini tak berlaku langsung di Singapura. Di sana, semua Melayu dan Mamak masing-masing cukup makan. Walaupun ada yang berkata mereka tertindas di bawah pemerintahan Lee Kuan Yew, walaubagaimana pun mereka masih kaya dan boleh bershopping di Johor.

Di sini kita dapat lihat di mana apabila semua orang cukup ada duit, maka tak timbul isu nak berbalah antara Mamak dan Melayu.

Masalah di Malaysia ialah, ada kaum Melayu, Mamak dan Arab elit dalam UMNO yang dah makan terlebih. Jadinya yang Melayu kebanyakannya masih merempat dan marah dengan keadaan yang berlangsung sekarang. Sekarang ini Melayu merempat di bumi sendiri. Tapi bila di tanya bagaimana hidup di Malaysia? Macam biasa Melayu akan tipu diri mereka dengan berkata, "Oh, kita hidup OK! No problems!"

Secara jujur saya cakap, saya lebih senang untuk tambah berat badan di Singapura, berbanding di negara sendiri. Nak tahu lebih lanjut kerjalah di Singapura. Berkenaan dengan isu memilih majikan dan menukar majikan itu bukan isu. Itu satu kebiasaan. Orang Singapura sendiri tukar-menukar majikan. Mereka tak macam orang Malaysia, bersikap seperti lembu. Disebat, ditarik dan diherdik pun masih akur. Mereka guna akal.

OKlah, baru-baru ini ada kes Mahathir bersurat-menyurat dengan pemimpin Israel. Saya tak kisah apa jua isi surat itu. Namun, kita tetap kecewa dengan tindakan berkomunikasi itu.

Ini tak adil. Mana mungkin adil. Kita semua rakyat Malaysia dilarang untuk ke Israel, sedangkan pemimpin kita boleh senang-senang berhubungan pula?

Dari ekonomi sampailah ke kes liwat dan ini belum dilibatkan isu protes kaum Mamak di Pulau Pinang yang berkala. Saya sudah meluat dengan kaum ini di Malaysia. Jelas kaum Mamak di Malaysia jauh ketinggalan dengan standard Mamak di Singapura.

Saya menyeru agar kaum Mamak Malaysia mula merantau ke Singapura. Ini penting bagi membuka minda anda semua. Usah kita berbalah antara Melayu dan Mamak lagi. Kenapa di Singapura kita semua boleh bersatu? Kerana cukup makan! Semua badan berisi.

Jadi kita perlu humbankan Mahathir ke Sri Lanka secepat mungkin. Jika tidak kita perlu merantau ke Singapura sampai tahun 2020, malah mungkin lebih atau pun selama-lamanya!

1 comment:

  1. dimanakah terletaknya martabat agama islam dan bangsa melayu di singapura..???

    ReplyDelete