2 March 2012

Pensyarah celaka di Norway halang pelajar pakai purdah masuk kuliah

Professor Nils Aarsather dari Universiti Tromso di Norway melarang pelajarnya yang mengenakan purdah dari menghadiri kuliahnya.

Daripada agensi berita NRK, Nils Aarsather membuat keputusan parlimen bahawa "seorang pengajar harus melihat wajah muridnya. Tidak boleh ditutup, atau memakai topi atau simbol agama."

Sementara itu, pemimpin Muslim di Tromso di komuniti Alnor, Sandra Maryam Moe mengaku kecewa dengan kenyataan profesor Nils Aarsather kerana melarang seseorang memakai niqab (purdah).

Saya harap ini hanyalah 'badai di dalam cawan'. Norway adalah negara yang terbuka dan menyeluruh. Orang harus menerima pemakai niqab / tudung kerana mereka disini begitu sedikit jumlahnya," kata Sandra kepada NRK. Ia juga meragukan tuntutan profesor Nils Aarsather yang menyebutkan bahawa niqab / tudung menghalang komunikasi antara murid dan pensyarah.

Namun, Profesor Nils Aarsather tidak mahu lagi memberikan kenyataan pemimpin Muslim Tromso tersebut. Ia tidak ingin debat ini meningkat dan menjadi panas, kerana akan menimbulkan perkauman, kebencian dan meningkatkan sikap skeptis terhadap Muslim.

0 comments:

Post a Comment