4 March 2012

Jordan sedang siapkan kem untuk pelarian Syria

Pada Ahad yang lalu sebuah kerajaan Jordan mengatakan bahawa pihaknya sedang membina sebuah kem untuk para pelarian Syria di bahagian utara Kerajaan Arab itu, kata agensi berita yang dikendalikan negara, Petra.

Jurucakap Kementerian Dalam Negeri Jordan Ziad Zu'bi mengatakan, pekerjaan sedang dilakukan untuk mempersiapkan infrastruktur dan menyelesaikan pekerjaan pembinaan untuk kem yang terletak di daerah Sarhan Raba di Wilayah Mafraq dekat sempadan dengan Syria.

Kem itu akan diperuntukkan untuk pelarian Syria yang datang ke Jordan, katanya. Bilangan orang Syria yang lari ke Jordan sejak Mac 2011 hingga saat ini telah mencecah 73.000 orang, menurut angka rasmi.
Sekitar 1500 warga Syria memasuki kerajaan Arab Jordan secara haram.

Sementara pada Ahad yang lalu China menyeru penamatan aksi kekerasan di Syria, sementara kerajaan Presiden Bashar al-Assad mencetuskan kemarahan antarabangsa kerana melarang bantuan masuk ke Kabupaten Baba Amr, bandar Homs.

Saat pertumpahan darah terus berlaku di seluruh Syria, Inggeris dan Turki menuduh kerajaan itu melakukan kejahatan kerana melarang konvoi-konvoi Palang Merah memasuki daerah Baba Amr untuk hari kedua.

China, yang dua kali bersama Rusia menghalang resolusi-resolusi Majlis Keselamatan PBB terhadap tindakan keras Syria pada kelompok pembangkang, mendesak semua pihak di Syria menghentikan "tanpa syarat" aksi kekerasan.

Agensi berita Xinhua yang memetik satu kenyataan kementerian luar negeri berasal dari seorang pegawai yang tidak disebut namanya menyeru dialog antara kerajaan Syria dan mereka yang mengutarakan "aspirasi-aspirasi politik."

Tetapi pejabat itu menambah: "Kami menentang siapapun untuk melakukan campur tangan dalam urusan dalam negeri Syria dengan alasan masalah-masalah kemanusiaan.

0 comments:

Post a Comment