3 March 2012

Kebencian rakyat Afghanistan terhadap tentera asing sudah tahap kemuncak

Kebencian rakyat Afghanistan terhadap tentera Amerika ternyata makin bertambah. Semalam, seorang tentera Afghanistan dan seorang guru sekolah menembak tentera NATO di wilayah Kandahar. Akibat serangan itu dua tentera antarabangsa terbunuh. Akan tetapi tentera dan guru itu akhirnya juga terbunuh setelah diserang balik tentera NATO yang lain.

Dalam 10 hari terakhir, sudah tujuh orang tentera NATO terbunuh akibat ditembak oleh tentera Afghanistan. Sementara Taliban dalam masa yang sama hanya membunuh enam orang tentera NATO. Dan untuk tahun 2012 ini, tentera Afghanistan yang menjadi rakan kongsi NATO malah sudah membunuh 15 tentera asing.

ISAF (International Security Assistance Force) sendiri telah mengesahkan dua tenteranya yang mati akibat serangan di selatan Afghanistan.

Kedua tentera ISAF tersebut terbunuh di daerah Zari, bekas wilayah kekuasaan Taliban yang terletak di wilayah Kandahar, menurut laporan laman Pajhwok Afghan News. Salah satu penyerang adalah tentera nasional Afghanistan (ANA). Dalam serangan itu seorang tentera NATO yang lain turut cedera parah.

Kebencian rakyat Afghanistan terhadap tentera asing kembali memuncak apabila insiden pembakaran Al-Quran oleh tentera Amerika bulan lalu.

Pada 25 Februari, seorang sarjan perisikan Afghan membunuh tentera Amerika dan seorang pegawai Tentera Udara di dalam pejabat mereka yang berada di dalam kawasan dengan keselamatan peringkat tinggi di kompleks Kementrian Dalam Negeri di Kabul. Kedua tentera asing itu dilaksanakan dengan ditembak dari belakang kepala. Pelaku penembakan hingga kini tidak ditangkap dan tidak dapat dikesan.

Pada 23 Februari, dua tentera Amerika terbunuh di saat seorang tentera Afghanistan di Nangarhar menembak mati mereka. Insiden ini terjadi di tengah demonstrasi anti-Amerika, tentera itu kemudian lari dan masuk ke kerumunan penunjuk perasaan.

Pada 20 Februari, seorang tentera Albania terbunuh dalam serangan yang dilakukan polis Afghanistan di Spin Boldak Kandahar. Atas seranga ini, 11 polis Afghanistan akhirnya ditangkap.

Dalam 10 hari terakhir, tentera keselamatan Afghanistan telah membunuh lebih banyak tentera asing (ISAF NATO) daripada gerila Taliban. Ini bermaksud kehadiran tentera asing di bumi Afghanistan sudah sangat tidak popular dan dibenci, sudah tiba masanya mereka melarikan diri dari negeri  tersebut. Biarkan rakyat Afghanistan mengurus nasib mereka sendiri.

0 comments:

Post a Comment