23 February 2012

Tentera Afghanistan Balas Bunuh 2 Tentera Amerika


Jika di wilayah Laghman kemarin tentera Amerika menembak mati tentera Afghanistan. Maka tindakan itu dibalas tentera Afghanistan lain yang juga menembak mati dua tentera Amerika di Afghanistan timur.

Seorang tentera Afghanistan menewaskan dua tentera Amerika di pangkalan AS di Afghanistan Timur, setelah terjadi protes besar kerana pembakaran Al-Quran. Sementara Presiden Barack Obama menghantar surat permintaan maaf kepada presiden Afghanistan, Hamid Karzai atas insiden pembakaran al-Quran di Pangkalan Udara Bagram milik AS.

Pejabat berita Reuters mengutip Karzai menyatakan, bahawa Pakatan Pertahanan Atlantik Utara (NATO) akan bertindak adil dan tidak memihak mana-mana dalam masalah pembakaran al-Quran di Bagram dekat ibukota Afghanistan, Kabul.

Di lain pihak, Taliban pada hari Khamis juga menyeru kepada pasukan keselamatan di Afghanistan untuk mengangkat senjata mereka terhadap orang asing, mereka menambah bahawa semua pemuda harus segera memenuhi panggilan agama untuk angkat senjata mereka ke "penjajah kafir."

Pasukan antarabangsa mengumumkan untuk membantu menjaga keselamatan di Afghanistan (ISAF), yang dua anggotanya ditembak mati oleh seseorang berpakaian seperti tentera Afghanistan.

Dia mengatakan dalam sebuah pernyataan bahawa seseorang dengan berpakaian Tentera Nasional Afghanistan melepaskan tembakan ke arah pasukan ISAF di Afghanistan timur, yang menewaskan dua orang dan mencederakan enam orang lain.

Sementara agensi berita Reuters melaporkan pegawai AS yang tidak disebutkan namanya bahawa dua tentera asing tewas oleh seorang lelaki berpakaian seperti tentera Afghanistan.

Pembakaran Quran telah menyebabkan terjadinya protes kekerasan terhadap AS dan pasukan NATO.

Terus menerus protes
Demonstrasi terus berlangsung sampai hari ketiga secara berturut-turut di pelbagai bahagian Afghanistan sebagai protes atas gangguan yang dilakukan tentera NATO ISAF terhadap al-Quran, sementara polis berusaha membubarkan demonstrasi dengan menggunakan meriam air, kayu dan tembakan ke udara.

Ratusan penunjuk perasaan berkumpul di wilayah Bagram dan menuju ke ibu negara, dan terjadi bentrok dengan polis yang cuba menghentikan mereka dari memasuki Kartay Naw di Kabul, tentera Keselamatan menembak senjata ke udara untuk membubarkan demonstran yang marah.

Kekerasan kerana protes semalam, mengorbankan sekurang-kurangnya lapan orang dan mencederakan lebih dari 24 lainnya, demikian seperti dilaporkan oleh Al-Jazeera.

1 comment: