26 February 2012

Taliban Seru Rakyat Afghanistan SerangTentara AS habis-habisan

Kelakuan tentera Amerika yang membakar Al-Quran dan menyebabkan protes meluas di Afghanistan, membuat gerakan Taliban mendesak rakyat Afghanistan terus menyerang pangkalan tentera Barat sebagai pembalasan. Taliban tetap mengeluarkan seruan tersebut, walaupun Barrack Obama telah rasmi meminta maaf atas insiden itu.

Statemen Taliban yang dikeluarkan Khamis lalu menyeru untuk mensasarkan pangkalan tentera-tentera penceroboh, konvoi tentera penceroboh dan markas-markas mereka.

Selain seruan untuk menyerang tentera asing, Taliban juga mendesak rakyat Afghanistan untuk mengajarkan kepada penjajah "pelajaran untuk tidak pernah berani menodai kitab suci Al-Quran lagi".

Sejak bermula hari Selasa, paling tidak sudah 25 orang meninggal akibat pertengkaran antara penunjuk perasaan anti-Amerika dan pasukan keselamatan Afghanistan.

Dua Pejabat Amerika musnah di Afghanistan

Seruan Taliban ini langsung disusuli demonstrasi di pelbagai tempat. Tak terkecuali serangan di dalam bangunan Kementrian Dalam Negeri Afghanistan pada Sabtu petang waktu tempatan.

Tewasnya dua pegawai Amerika ini disahkan kebenarannya oleh pegawai Amerika di Washington, seperti  khabarkan di  pejabat berita NPR.ORG.

0 comments:

Post a Comment