16 February 2012

malu ke sekolah

PETALING JAYA: Jurulatih pengakap sebuah sekolah menengah di sini menafikan dakwaan laporan akhbar yang menyatakan dia mencabul lebih 10 pelajar perempuan di bawah pengawasannya ketika sedang menjalankan latihan fizikal.

Jurulatih dikenali sebagai Hoo, 44, berkata, dia tidak tahu bagaimana tuduhan itu timbul sedangkan dia sudah menjadi jurulatih lebih 20 tahun membabitkan pelajar sekolah sama ada lelaki atau perempuan.

“Saya tidak tahu motif keluarga pelajar terbabit membuat tuduhan ini sedangkan saya tidak melakukan perkara itu,” katanya ketika ditemui di Pejabat Biro Pengaduan Awam MCA Negeri Selangor di sini, semalam.
Hoo berkata, dia kesal dengan tindakan keluarga pelajar itu yang tidak bertanya kepadanya perkara sebenar sehingga membuat laporan polis yang menjatuhkan maruah keluarganya.

“Isteri dan anak-anak berada dalam keadaan tertekan akibat pandangan serong masyarakat terhadap saya yang kononnya lelaki tidak bermoral.

“Lebih mengecewakan, anak saya enggan ke sekolah hari ini (semalam) kerana malu untuk berdepan dengan rakan dan guru yang mengetahui perkara itu melalui laporan akhbar,” katanya.
Sementara itu Ketua Biro Biro Pengaduan Awam MCA Negeri Selangor, Datuk Theng Book berkata, pihaknya membantu jurulatih terbabit dengan meminta dia tampil membuat sidang akhbar sebagai bukti dia tidak bersalah.

Katanya, pengakuan itu bertujuan membersihkan nama keluarga jurulatih itu yang kini tertekan akibat dipandang serong masyarakat.
“Jurulatih itu sudah memberi keterangan kepada polis dan kami serahkan kepada mereka untuk siasatan lanjut. Sebarang tindakan susulan akan dibuat sebaik laporan penuh siasatan itu dikeluarkan,” katanya.

Semalam, Harian Metro melaporkan seorang jurulatih mencabul lebih 10 pelajar perempuan sebuah sekolah menengah yang menyertai Pergerakan Pengakap dengan memegang buah dada, kemaluan dan punggung mangsa.

Difahamkan, lelaki itu dipertanggungjawabkan melatih pelajar berusia 13 dan 14 tahun di sekolah berkenaan sejak 2008 dan mula melakukan perbuatan keji itu penghujung tahun lalu.

0 comments:

Post a Comment